Orientalisk lax- och skaldjursgryta med jättegult ris

Nu börjar några tuffa dagar med massa jobb! Jobbar idag, hela helgen och sen måndag och tisdag!
Fast det gör inte så mycket, älskar ju mitt jobb och det är iallafall dåligt väder så det är ju
inget skoj att vara hemma heller!

Västeråstrippen igår gick JÄTTEBRA! Det känn som om allting nästan är flyttat redan (vi fick med oss massor av lådor och grejer) och jag verkligen älskar lägenheten men det otroligt fräscha köket med HELT NYA vitvaror *weee*

Idag blev det lite orientaliskt och indiskt (tror jag) till lunch! Visserligen vet jag inte om det finns laxar i Indien fast om dom inte har det så tycker jag synd om dom för lax passar perfekt med dom här smakerna! :)



1 port

1 bit laxfilé (ca 100 g) i lagom stora bitar
1 dl blandade skaldjur (typ räkor, crabfish och kräftstjärtar)
1/4 gul lök i skivor
1/4 purjolök i strimlor
1 tomat i tärningar
1/4 mango i tärningar
½ banan i skivor
5 körsbärstomater i klyftor
½ dl matlagningsgrädde
½ tsk vindaloo curry
½ tsk gurkmeja
1 msk mango chutney
1 msk kokosflingor

½ dl basmatiris
1 tsk gurkmeja
1 ½ dl vatten

Koka riset på vanligt sätt men ha en 1 tsk gurkmeja i kokvattnet.

Fräs purjolöken, löken och tomaten tillsammans med kryddorna i lite smör.  
Låt laxen och mangon fräsa med en liten stund.
Häll på matlagningsgrädde och rör ned mango chutney, körsbärstomaterna, bananen och kokosflingorna.
Låt puttra samman i några minuter.
Rör till sist ned skaldjuren och låt det absolut inte koka mer för då blir dom så sega!

Servera med riset och som alltid några extra körsbärstomater :)


Kommentarer
Postat av: carolina

åh vad gott det såg ut. dom lär ju äta lax i indien? dom äter ju inte ko, så...nån proteinkälla lär dom ju ha :P

2008-08-07 @ 23:47:35
URL: http://acarolinas.blogg.se/
Postat av: Anna

carolina: det har du rätt i, men har du någonsin hört om att det fiskas lax i indien?? har inte jag hört iallafall skratt

2008-08-08 @ 06:18:19
URL: http://dewdropia.blogg.se/
Postat av: Karin W

Jag gillar din mat!Visst äter de mycket hel småfisk, karp tror jag och såna här fina rosa firrar(red mullet?)

2008-08-08 @ 09:10:53
URL: http://chiliconkarin.blogg.se/
Postat av: Anna

Karin: och jag gillar din mat!! :) hmmm så dom har konstiga firrar i indien? red mullet vet jag inte ens om jag har hört talas om faktiskt, men karp tror jag t o m att jag har ätit! jag måste nog hitta en indier och fråga om dom har lax där!

2008-08-08 @ 09:13:01
URL: http://dewdropia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0