Ljummen pastasallad med kyckling, räkor och apelsin-chili-dressing

Jag tycker det här med dressingar är lite svårt ibland, särskilt vinägretter! Jag har provat att göra åtskilliga sorter men det är få gånger jag kan säga att jag har blivit riktigt nöjd. Det låter ju så enkelt när man läser recept på dressingar, typ 1 msk olivolja, 1 tsk balsamvinäger, 1 msk pressad lime och 1 tsk honung men ofta tycker jag att det blir för lite smak :( Då är lättare med krämiga dressingar eftersom måtten på det man har i ofta inte är lika viktigt utan det är lättare att hitta balansen.

Till min pastasallad igår kväll hittade jag emellertid på en "tunn" dressing utan någon vinäger eller olja, men som blev jättegod och smakade en hel del :)



4 port

4 port okokt pasta, t ex fusili
1 tsk gurkmeja

4 grillade urbenade kycklingben
2 dl skalade räkor
1 mango i mindre bitar
1 persika i mindre bitar
500 g körsbärstomater i klyftor
1 rödlök i skivor
1 påse (ca 70 g) färsk bladspenat eller machesallad

Dressing:
Saft från 1 apelsin
½ dl sweet chili-sås
1 tsk paprikapulver

En god röra att ha till:
2 dl keso
1 msk lättcréme fraiche
1 msk sweet chili-sås

Börja med att blanda ihop dressingen och den kalla röran så att smakerna hinner sätta sig lite.
 Ställ dem kallt i kylen medan du förbereder resten.

Koka pastan i vatten som du tillsatt 1 tsk gurkmeja i så att pastan får en fin gul färg .
När pastan har kokt färdigt häller du av vattnet och sänker värmen på spisen.
Ställ tillbaka kastrullen på plattan och rör ned dressingen och övriga ingredienser förrutom räkorna och kesoröran i pastan och låter det bli lite småvarmt. Häll sedan upp pastasalladen på 4 tallrikar och garnera med räkorna.
Servera pastasalladen med kesoröran.





Kommentarer
Postat av: Hanna

Alltså... jag blir alltid så sugen på räkor när jag är inne och kikar i din blogg. Ta det som en stor komplimang, jag tycker ju inte om räkor! =)

2008-07-19 @ 12:41:37
URL: http://hanneys.blogspot.com
Postat av: Anna

Hanna: Tack så mycket! Det tar jag verkligen som en komplimang :)

2008-07-19 @ 22:45:25
URL: http://dewdropia.blogg.se/
Postat av: Hanna

Åh, det där lät gott! :)

2008-07-20 @ 09:43:04
URL: http://matgrodan.hannaolsson.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0