Sommarsallad med varmrökt lax, räkor och ägg

Idag har det varit så hett att man nästan har smält bort ju! G
lasskonsumtionen har därför stigit några grader för mig idag och jag har i princip endast ätit det + frukost ;P
Därför tänkte jag vara lite ordentligt och fixa "riktig" mat nu till kvällen, särskilt eftersom jag har världens underbaraste varmrökta lax i kylskåpet!

Givetvis funkar nog inte riktigt varm mat då det fortfarande är 30 grader varmt ute så jag slängde ihop en liten somrig sallad med massa godsaker och som jag serverade med bröd!









1 port
100 g varmrökt lax
1 dl skalade färska räkor
1 ägg
Machesallad
Körsbärstomater
Jordgubbar
Sharonfrukt
Apelsin
Persika
Rödlök

Apelsin- och sweet chilidressingdressing:
Pressad saft av en halv apelsin
1 tsk honung
1 msk sweet chilisås

Keso- och romröra
1 dl keso
1 msk lättcréme fraiche
1 msk stenbitsrom
1 msk mango chutney
1 msk pressad citronsaft
Lite svartpeppar

Börja med att koka ägget ca 6-7 minuter så att det är lite hårdkokt, men gulan fortfarande är krämig.
Blanda samman ingredienserna till apelsin- och sweetchilidressingen.
Blanda även samman ingredienserna till keso- och romröran.
Ställ båda dressingarna i kylskåpet under tiden du gör iordning resten av salladen

Skala räkorna och dela laxen i mindre bitar.
Skär tomaterna i klyftor, apelsïnen i hinnfria klyftor, resten av frukten i tärningar och rödlöken i skivor.
Skiva eller klyfta ögget
Bottna en tallrik med machesallad.
Varva sedan övriga ingredienser över salladen.
Ringla över apelsin- och sweetchilidressingen.
Servera salladen tillsammans med keso- och romröran samt ett gott bröd. 

Kommentarer
Postat av: carolina

ungefär sådär såg min middag också ut, varmrökt lax är såå himla gott! smart med frukt i salladen också..jag ahde bara päron hemma och det kändes lite tråkigt :P

2008-07-27 @ 11:13:12
URL: http://acarolinas.blogg.se/
Postat av: lina

Min glasskonsumtion har också ökat rejält under dessa dagar:) Varmlökt lax är så gott. Salladen ser riktigt mumsig ut!

2008-07-27 @ 11:18:23
URL: http://linalikesmat.blogspot.com
Postat av: Anna

Lisa: Jag har hittat mina favoriter bland GB:s glass i år (annars brukar SIA vara bäst)! Deras tiramisuglass är helt underbar och likaså Cornetto Cheesecake... mums!



Carolina: Nejnej, päron är supergott att ha i sallad, men man måste pressa lite citron på så den inte mörknar!

2008-07-27 @ 14:21:07
URL: http://dewdropia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0