Stekt abborre i tunnbröd med kall rom- och äggsås

Långpass idag i det fina vädret! Gick helt Ok, men behöver absolut springa in mina nya skor jag köpte för några veckor sedan. De gamla består mer av hål än tyg, vilket märktes rätt mycket i vattenpölarna *s*

Sedan en tur ut i skogen igen för att plocka mängder av blåbär, smultron och idag även hallon som brukar dyka upp lite smått :) Dessutom hittade jag TVÅ (!!!) kantareller som jag givetvis tog med mig hem för dom kan man ju säkert göra ngt vettigt med! :P Lite svårt att göra stuvning på två kantareller bara, men ngn kanske har ngt annat förslag? :)

Nu har jag stått och stekt abborre för fulla muggar här hemma! Abborre är nog den godaste fisken tycker jag, gärna på hårt bröd och särskilt om man fiskat det själv. Nu var det ju städerskans man som hade fiskat den och jag ska åt den med mjukt tunnbröd..... men det var sjukligt gott ändå :)

 

4 personer

400-500 g abborrefilé
1 ägg (uppvispat)
1 dl vetemjöl
1 dl ströbröd
Citronpeppar
Några citronklyftor
Smör till stekning (här SKA det vara smör)

Vänd abborrarna först i vetemjölet, sedan i ägget och sist i ströbrödet som blandats med citronpepparen.
Stek firrarna i smör i en stekpanna och pressa citron över under stekningen (det blir supergott)

Ägg- och romröra:
2 dl keso naturell
½ dl lättcreme fraiche
2 hårdkokta ägg (finhackade)
2 hackade crabfish (ej helt nödvändigt men gott)
½ äpple
½ liten rödlök
3 msk stenbitsrom
1 msk pressad citron
1 knippa färsk dill

Blanda alla ingredienserna och ställ kallt fram till serveringen

Till servering:
4-8 tunnbröd (beroende på hur hungrig man är)
Philadelphiaost (gärna smaksatt)
Sallad
Tomater
Citronklyftor

Bred philadelphiaost på tunnbröden
Fördela salladen över och lägg på abborren och tomaterna.
Klicka röran över eller servera den bredvid
Rulla ihop till en rulle
Smaklig måltid!

Kommentarer
Postat av: Anna

Trots en laxlunch blev jag lite sugen haha!

2008-07-10 @ 13:02:39
URL: http://fitnezz.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0