Världens i särklass godaste skaldjurssallad med avokado och ägg

Om man har läst några av mina inlägg lägger man nog ganska snart märke till att det är några saker som i princip inte skulle kunna leva utan. I princip alla mina recept innehåller tomat (vilket är min absoluta favoritgrönsak, särskilt körsbärstomater), keso (vad åt människorna innan keson uppfanns?), frukt och i många fall också skaldjur!
I den här salladen som jag nog (efter mammas köttfärssås) faktiskt kan kalla min favoritmat ingår allt detta + massa andra mumsigheter som avokado och ägg. Den är dessutom inte bara hur god som helst, utan otroligt nyttig och enkel att göra också! Helt perfekt med andra ord ;P

Pröva den!!


1 port

150 g blandade skaldjur (kräftstjärtar, räkor, crabfish)
1 hårdkokt ägg (skivat)
10 körsbärstomater i klyftor
½ sharonfrukt i mindre bitar
5 physallis halverade
½ avokado i tärningar
Några skivor rödlök
Machesallad

Honung- och limedressing:
1 msk pressad limesaft
1 tsk flytande honung
1 tsk olivolja

Honung- och limekeso:
1 dl keso naturell
1 tsk flytande honung
1 tsk limesaft

Bröd till servering

Lägg alla ingredienserna till salladen förrutom machesalladen och ägget i en skål.
Blanda samma ingredienserna  till honung- och limedressingen och vänd ner den i salladsingredierna. Blanda väl!
Blanda samma ingredienserna till honung- och limekeso.
Bottna en tallrik med machesallad.
Lägg den marinerade skaldjurssalladen ovanpå och garnera med ägget.
Servera med keso och bröd!





Kommentarer
Postat av: Rebecca

Körsbärstomater är som godis, nej bättre än godis. Jag äter kilovis i veckan =P. Frukt går inte heller att vara utan (framförallt inte äpplen!). Keso ska vi inte tala om! Utan kesomackor, eller till sallader och såser, skulle jag avlida.

Skaldjur däremot tål jag sisådär, men i liten dos är det underbart. Din sallad ser mkt läcker ut!

2008-07-15 @ 17:00:39
URL: http://reeccabakar.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0