Indisk Saffransrisotto med Skaldjur

Nu är det jul och då är det ju riktiga saffranstider!
Jag är totalgalen i den kryddan så jag äter den hela året om, men på något konstigt sätt smakar den bättre nu på vintern?! Något annat som är himla konstigt är dock att jag inte är sådär jätteförtjust i saffransbröd! Visst äter jag det och tycker ju inte att det är äckligt på något sätt, men det är ingen större risk att jag skulle ställa mig och baka en sats med lussekatter (vilket iofs också kan ha sin orsak i att jag inte kan baka för fem öre ;P)

Saffransrisotto med skaldjur är däremot väldans himla gott så det fick det bli ikväll! Självklart med en indisk touch av en gnutta garam masala och mango chutney (jag har nog varit indier i ett tidigare liv!!)



4 port

400 g blandade skaldjur (jag använde räkor, musslor, crabfish och kräftstjärtar)
1 purjolök
3 strimlade soltorkade tomater
500 g körsbärstomater


Risotton
1 hackad gul lök
1 kuvert saffran
1 tsk garam masala
1-2 msk olja
4 dl arborioris
8 dl grönsaksbuljong
1 dl pressad apelsinsaft 
4 msk philadelphiaost
2 msk mango chutney
½ dl lättcréme fraiche

Koka upp buljong och apelsinsaft och låt det sjuda.
Hacka löken fint och fräs den tillsammans med saffran och garam masala i olja tills den blir glansig.
Tillsätt 3 dl vätska och låt det koka upp
Sänk värmen, lägg i riset och låt det koka tills vätskan sugits upp.
Häll på mer buljong så att riset täcks, rör om och låt koka.
Späd med mer vätska och rör om allteftersom det kokar in i riset.
Fortsätt på samma sätt i ca 20 minuter tills risotton är lös och lite krämig.
Ta av kastrullen från plattan och blanda ned osten, mango chutney och créme fraiche. 

Stek purjolöken och de soltorkade tomaterna lite snabbt.
Tillsätt skaldjuren.
Blanda ned risotton i pannan eller tvärtom, blanda ned allt i risotton och servera omedelbums!

Kommentarer
Postat av: Hanna

Du som använder så mycket saffran Anna... vet du hur man "doserar" med färsk saffran? Joel hade med sej en burk hem från Dubai så jag ska snart laga någon mat eller baka något med saffran men jag är inte riktigt säker på hur mycket jag ska använda.

2008-11-24 @ 21:15:57
URL: http://hanneys.blogspot.com
Postat av: Filibabba

mums!! =)

2008-11-25 @ 07:29:21
URL: http://filibabba.blogg.se/
Postat av: Anonym

Wow! Nu blev jag duktigt sugen på paella! Det här ser supergott och enkelt ut. Ska klart testas! :) Jättetrevlig blogg har du! Välkommen in till mig :)

2008-11-25 @ 20:58:54
URL: http://smakakarin.blogspot.com
Postat av: Karin W

Ha ha tänk om du varit Indier? Vad vet man? Om du lagade maten då så måste det varit lyckliga Indier som fick äta för det ser så himla gott ut hela tiden!!!

2008-11-25 @ 21:15:25
URL: http://chiliconkarin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0