Cannelloni med Färskost & Spenat

Det är skoj att variera den vanliga lasagnen (fast det går ju att göra massa olika lasagne förståss) med fyllda pastarullar!
Jag brukar aldrig köpa riktiga cannellonirör utan jag använder vanliga lasagneplattor! Om jag använder färska behöver de ju inte förkokas, men vanliga torkade funkar faktiskt också men då måste man först koka dem lite mjuka!

Idag blev det en fyllning av spenat och färskost med smak av vitlök och örter. Över pastarullarna hällde jag min älskade Rostade tomat- och paprikasås och sedan riven ost på det! Riktigt gott blev det!!! Jag gratinerade det i portionsformar för det är mycket godare att äta direkt ur formen precis som det är godast att äta ur stekpannan !! :)



4 port

8 lasagneplattor
250 g fryst hackad spenat
En ask philadelphiaost Vitlök & Örter
8 körsbärstomater

Rostad tomat- och paprikasås

1 dl riven ost
Körsbärstomater till garnering om man har lust

Gör först och främst Rostad tomat- och paprikasås
Förkoka lasagneplattorna två och två om du använder torkade i vatten med en skvätt olja så fastnar de inte i varandra
Tina spenaten och blanda ned färskosten så att den smälter lite.
Dela varje lasagneplatta i två delar
Lägg en skvätt fyllning och två körsbärstomatsklyftor på varje lasagneplatta och rulla ihop den på tvären till en rulle




Placera rullarna i en stor eller fyra mindre portionsformar.
Häll tomat- och paprikasåsen över och sedan riven ost och ev körsbärstomater
Gratinera i ca 220 grader i typ 15-20 minuter


Kommentarer
Postat av: Apan

Jag har hört att det ska vara jättegott med keso i lasagnen, du får prova du som gillar keso. Om fem veckor exakt har jag avslutat kursen som jag börjar på måndag, jobbar du den helgen? Om inte det så vill jag komma till dig och hälsa på.

2008-10-26 @ 19:51:07
Postat av: Hanna

Låter supergott! Har länge velat testa cannelloni med spenat i... men tyvärr tycker inte sambon om det.

2008-10-26 @ 19:51:54
URL: http://hanneys.blogspot.com
Postat av: Anna

Hanna: Du får tvinga honom! Spenat blir man stark av!!



Apan: Jag jobbar tyvärr alla helger utom två fram till jul och den ena av dem ska jag till Göteborg och den andra till Sthlm :( Men jag kommer hem i december, antingen till jul eller nyår och då kan vi bestämma en helg istället!

2008-10-26 @ 20:46:21
URL: http://dewdropia.blogg.se/
Postat av: KarinW

Det där ska jag testa men jag tror jag köper färska plattor för mina klibbade ihop så väldigt!

Det ser kalasgott ut!

2008-10-26 @ 20:49:04
URL: http://chiliconkarin.blogg.se/
Postat av: Filibabba

åh ser jättegott ut!! :)

2008-10-27 @ 09:00:51
URL: http://filibabba.blogg.se/
Postat av: carolina

vad fina dom var nar dom var utvecklade ocksa! :)

2008-10-27 @ 14:35:42
URL: http://acarolinas.blogg.se/
Postat av: chili

tänkte mest säga att du har em mycket fin blogg!:)

2008-10-27 @ 17:12:19
URL: http://snaskbyttan.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0