Höstig Köttfärslåda med Kantareller & Potatismos

Nu är jag tillbaka efter ett litet internetproblem då dumma Bredbandsbolaget har slagit på någon switch i källaren som gjorde att bara dem som hade deras abonnemang kunde använda internet *morr*!
Nu har duktiga änglarna Tele2 dock fixat det hela så nu är jag tillbaka på banan igen!

Ikväll tänkte jag laga en supergod pastarätt med Lax & Skaldjur, men innan dess bjuder jag på några av de senaste dagarnas recept! Jag har jobbat en hel del så det har blivit mycket matlådor, men lite mat har jag lagat också :)

I förrgår kväll blev det den här jättegoda köttfärslådan med kantareller och potatis, nästan som en liten korsning mellan Shepherd's Pie och någon form av köttfärsbiffar (fast jag gjorde inga biffar) med svampsås! Jag hade både lingonsylt och äpplemos i såsen och det var en riktig höjdare för det blev himla smakrikt! Kanske inte världens finaste bild, men gott var det kan jag lova :)


Innan osten


4 port


4 portioner potatismos


400 g nötfärs

1 gul skivad lök

1 skivad purjolök
200 g kantareller

1 buljongtärning

1 msk soja

½ dl vatten

1 ½ dl lättcréme fraiche

2 msk lingonsylt

2 msk äpplemos

Svartpeppar

1 dl riven ost

Körsbärstomater till garnering


Spritsa potatismos längs kanten på en ugnsfast form eller fyra mindre portionsformar.

Sätt in i ugnen och gratinera potatismoset en liten stund, ca 10 minuter.


Fräs färsen, löken och kantarellerna i smör.

Krydda med svartpeppar.

Smula ned buljongtärningen och tillsätt soja och vatten.

Rör ned créme fraiche, lingonsylt och äpplemos.


Häll köttfärssåsen i mitten av formen/formarna med potatismoset.

Garnera med körsbärstomater och strö över riven ost.

Gratinera i ugnen i ca 10-15 minuter tills osten har smält.

Servera med keso blandat med lite äpplemos och ev mer lingonsylt.





Kommentarer
Postat av: carolina

låter som en "shepherds pie" i min smak :D

2008-10-03 @ 20:38:31
URL: http://acarolinas.blogg.se/
Postat av: Kryddburken

Åh så nu är du tillbaka! Så himla bra! Du kan ju inte ha en ledig helg utan internet heller! Härliga recept du lägger upp, alltid lika färgglada! Blir det nå bullbak i helgen då? Här har vi en stor deg på jäsning och barnen går å kikar under bakduken i ett för att se om den jäst färdigt! Så snart blir det bull-kalas här i Öjkroken! Må så gott nu och ha en underbar helg! Kram

2008-10-04 @ 12:58:47
URL: http://kryddburken.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0