Kallt Ute & Varm Mat

Nu är det nog verkligen höst tror jag!
Löven börjar bli röda, det kommer rök genom munnen när man andas på morgonen och imorse fick jag ta på mig vantarna för att inte frysa!
Fast jag tycker nog rätt bra om hösten tror jag!
Det är en riktig mysårstid då man bara vill tända ljus, dricka varm choklad och krypa ihop under en varm filt (gärna med trevligt sällskap förståss) ;P

När det är höst- och vintertid vill jag gärna ha varm mat (fast om jag ska erkänna blir det rätt mycket sallader och mackor även då) och det får gärna vara i form av gratänger, grytor och soppor! Igår gjorde jag ju en moussaka som jag blev himla nöjd med och idag fortsatte jag lite med gratängstuket och lagade en sjukt enkel men god tortellinigratäng!
Grejade ihop en ny variant av grillad tomat- och paprikasås (för den andra har jag ju aldrig tjatat om förut .. ;P) som jag även hade i lite persika som också grillades innan... och det blev himla gott, särskilt om man som jag gillar blandningen av fruktigt och hett tillsammans! Hur som helst, allt blev väldigt gott och enkelt!


Kanske inte världens snyggaste bild, men hur lätt är det att fota en gratäng snyggt på en skala? ;P

2 port

1 paket färsk tortellini med fyllning
125 g mozzarella
250 g körsbärstomater

1 röd paprika
2 stora kvisstomater
½ persika
2 marinerade soltorkade tomater
1 pressade vitlöksklyftor
½ finhackad röd chili
1 msk het mango chutney
1 tsk honung
2 msk sweet chilisås
½ dl lättcréme fraiche
1 tsk cayennepeppar
1 msk paprikapulver
30 g philadelphiaost paprika & kryddor

Värm ugnen till 250 grader och rosta paprikan. persikan och tomaten tills skalet på paprikan är svart och bubbligt. Lägg paprikan i en plastapåse, låt svalna, dra sedan av skalet och skär den i mindre bitar. Dra även av så mycket skal du kan från tomaten och hacka den i mindre bitar. Skär också persikan i bitar. Lägg bitarnai en skål tillsammans med övriga såsingredienser. Mixa till en slät sås med hjälp av en stavmixer.

Koka tortellinin enl anvisningarna och lägg den i botten av en ugnsfast form.
Häll tomatsåsen över och strö över riven mozzarella.
Garnera med körsbärstomater
Gratinera i ca 10-15 minuter

Kommentarer
Postat av: Malin

Åh, nu blev jag sugen på varm choklad... Mys! Idag är det ju så ruggigt ute. Var så frussen när jag kom hem.

2008-09-09 @ 20:24:37
URL: http://minfruktsallad.blogspot.com
Postat av: Molly

det ser jättegott ut:) hade tänkt göra något liknande framöver :) ha en underbar kväll:)

2008-09-09 @ 21:35:27
URL: http://www.mollyshalsoblogg.blogspot.com
Postat av: Anonym

Ser proffsigt ut, mitt brukar se ut som rena katastrofen vad jag än ger mig på :P

2008-09-09 @ 21:40:07
URL: http://lifeofeliin.blogg.se/
Postat av: Kryddburken

Åh varm choklad är ju så gott när det är lite höst & mörker ute, det drack vi till frukost i morse, barnen och jag!! :-) Så du är ledig idag! Skönt, då är vi två! Må så gott & spring inte bort dig!

2008-09-10 @ 08:11:31
URL: http://kryddburken.wordpress.com
Postat av: Hanna

Gratänger är gott, och riktig höstmat!

2008-09-10 @ 10:19:15
URL: http://hanneys.blogspot.com
Postat av: Anna

Kryddburken: Absolut och igår kväll när jag drack det tillsammans med en äggmacka så fick jag sån där "jag-vill-vara-liten-igen-känsla" för när jag var liten och mamma och jag var ensamma hemma drack vi alltid varm choklad och åt äggmackor (eller ja... vi åt ju inte alltså hela tiden utan vi gjorde ju andra grejer också... :P) och det var det mysigaste som fanns!



Hanna: och nu är det ju höst så det passar ju himla bra :)

2008-09-10 @ 10:59:38
URL: http://dewdropia.blogg.se/
Postat av: fannie

Oh, haha jag tycker då iaf att det ser riktigt gott ut! Gratänger är ju såå goootttt!

2008-09-10 @ 18:00:20
URL: http://chokladbollen.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0