Kesorecept Till Kryddburken!


Kryddburken är tydligen än så länge inget sådär jättestort fan av keso och det har hon bett mig att ändra på! :)

Jag har ju keso till prexis allting så det är lite sådära svårt att välja ut ngt speciellt sådär och som hon dessutom skulle gilla, för alla är ju så olika men jag gör ett försök!

Keso kan ju vara både ett litet tillbehör eller nästan huvuddelen i en måltid! Det är supergott att blanda keso med spenat och fylla cannellonirör eller i en lasagne och sedan ha en god tomatsås över och ett litet höstigt tips såhär när det börjar bli lite grått ut är att blanda keso och créme fraiche med lite äpplemos eller lingonsylt och ha som kall röra till olika grytor, svamppytt mm mm! Det är faktiskt riktigt gott :)

Om man har lite svårt för den lite gryniga konsistensen på keson är ett tips att blanda den med lite créme fraiche och färskost och lixom mosa "kesogrynen" lite! Med färskost får keson dessutom lite extra smak (även om den är supergod naturell också) och bli krämigare :)

Eftersom jag är lite sådär en keso- och mackaexpert (japp.. jag har nästan yrkeslegitimation på det ;P) så vill jag ju gärna ge henne ett recept på en god smörgåsröra och jag tror nog att vi tar en liten standardröra a'la Anna :)
Fast man får faktiskt friheten att välja exakt vilket bröd man vill, men jag tycker den här röran passar allra bäst i rostat ciabattabröd eller i ett lite grövre portionsbröd, typ müslibröd!



1 port

Ciabatta eller annat valfritt portionsbröd (det går himla bra med tunnbröd också, eller varför inte i en bakpotatis?)
1 msk smör

1 msk smaksatt färskost (helst philadelphia gräslök)
½ dl keso naturell
2 msk lättcréme fraiche
½ msk mango chutney
½ avokado i mindre tärningar
1 dl räkor och/eller crabfish i bitar
1 msk stenbitsrom
2 msk blandad valfri frukt i mindre bitar (t ex äpple, sharon, mango etc)
1 skivad tomat
Salladsblad

Bred smör på den delade ciabattan och rosta den i ugnen tills den har fått fin färg.
Blanda ut den andra matskeden färskost med keso, lättcréme fraiche och mango chutney
Vänd ner avokado, räkor och/eller crabfish, stenbitsrom och frukt i kesoröran.
Fördela salladsbladen på brödets underdel.
Lägg kesoröran ovanpå och sedan den skivade tomaten.
Lägg på brödets överdel och vira in smörgåsen i aluminiumfolie så går det lättare äta.

Kommentarer
Postat av: Kryddburken

Ahhh.... ;-) Va go du e! Jaha, då får jag åka o handla keso nu då! Att du skulle ha så bråttom då! Lovar att prova nån gång i helgen! På återseende!

2008-09-26 @ 12:18:51
URL: http://www.kryddburken.se
Postat av: KarinW

Ja det är fler än mig du ska lära, ha ha! Jag har en stor burk i kylen nu. Gott att äta som den är till skivad frukt också.

2008-09-26 @ 22:41:19
URL: http://chiliconkarin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0