Grönsaksgratäng med Korv

Jag har gått runt och varit sjukt sugen på broccoligratäng jättelänge! Jag har bara ätit broccoligratäng när det har blivit över någon portion av maten till patienterna på sjukhus och jag tycker att det är jättejättegott! Till broccoligratängen på sjukhusen serveras oftast några skivor skinka, men jag ville göra en allt-i-ett-rätt så jag blandade ner lite skivad kycklingkorv istället! Jag hade dessutom inte bara broccoli utan även blomkål, lök och skivade morötter!

Mycket gott!




Receptet kan förståss dubbleras eller fyrdubblas och så, men jag gjorde min gratäng i en portionsform så jag skriver ut receptet för det!

1 port

200 g valfria matiga grönsaker (t ex broccoli, morot och blomkål)
½ liten gul skivad lök
1 kycklingkorv
1 dl mjölk
1 msk vetemjöl
2 msk philadelphiaost
2 riven ost
1 nypa muskot
Svartpeppar

Koka grönsakerna knappt mjuka i vatten.
Fräs den skivade löken tillsammans med korven lite snabbt i en stekpanna.
Vispa ut mjölet i lite av mjölken.
Häll på resten av mjölken och låt det koka upp.
Häll i grönsakerna och låt det sjuda på svag värme en stund.
Tillsätt philadelphiaosten och den rivna osten och låt det smälta i såsen.
Krydda med svartpeppar.
Varva korven, löken och grönsaksstuvningen i en gratängform,
Lägg på några körsbärstomater och strö gärna över lite mer riven ost.
Gratinera i ugnen i ca 15-20 minuter.


Goda Grönsaker i God Sås

Kommentarer
Postat av: Therese

Ja du det där såg gott ut.

2009-08-13 @ 21:01:44
URL: http://vxlhaxanfranorrland.blogspot.com
Postat av: Karin W

Åh vad jag blev sugen på broccoli och blomkål Anna!Hungrig är jag förresten för jag har bakat och glömt bort middag, urslarvigt!Hoppas du har det fint med jobb och allt annat, kram Karin

2009-08-13 @ 21:07:06
URL: http://chiliconkarin.blogg.se/
Postat av: Hanna

Lät som en väldigt god gratäng!! Jag har också varit sugen på broccoligratäng länge.. kanske man skulle ha tagit tag i det! =)

2009-08-16 @ 10:12:45
URL: http://hanneys.blogspot.com
Postat av: Jessica

Ser alldeles underbart gott ut. Kycklingkorv är något jag aldrig testat, men tror nog jag ska göra det.



Panera i tortillachips lät spännande.



Ha det bra!

2009-08-17 @ 21:02:11
URL: http://hallonblabar.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0