Spagetti med Krämig Rostad Grönsakssås

Hej allihopa och ursäkta den dåliga uppdateringen men jag har jobbat som en liten gnu de senaste dagarna och därmed inte lagat särskilt mycket mat utan mest ätit matlådor (som innehållt rätter vars recept jag redan har lagt upp här tidigare)


Idag har jag iallafall varit ledig och fått en EGEN tvättmaskin installerad! Hur skönt som helst att slippa slåss om tvättider och kunna tvätta när jag vill!! :) Jag har även sprungit långpass till Skultuna och tillbaka, en nätt liten sträcka på ca 2,5 mil ;P Gick helt ok, fast jag är inte sådär jätteförtjust i att springa på cykelvägar men de har dragit skidspår där jag brukar springa i skogen och de törs jag inte förstöra för då får jag nog massa arga Vasaloppsaspiranter efter mig ;P

Till middag blev det färsk pasta med en riktigt grym pastasås som Hanna inspirerade mig till med det här receptet! Jag ändrade dock på lite grann, bytte ut lite saker och gjorde lite annorlunda och hugaligen vad gott det blev!



2 portioner

2 ganska stora välmogna tomater
1 stor röd paprika

1 pressad vitlöksklyfta
1 gul finhackad lök
1 msk honung
½ citron (pressad saft och rivet skal)
1 tsk sambal oelek
½ kuvert saffran
3 strimlade soltorkade tomater
1 liten burk champinjoner
1 dl créme fraiche
50 g philadelphiaost m vitlök & örter
½ dl riven valfri ost
200 g små körsbärstomater i halvor

Färsk pasta

Dela tomaterna på mitten och paprikan i fjärdedelar.
Lägg dem på en plåt, ringa över lite olja och blanda runt med den pressade vitlöken.
Rosta i ugnen i ca 20-25 minuter tills skalet på paprikorna är svart.
Lägg de rostade grönsakerna i en plastpåse för att svalna och dra sedan bort skalet både från tomaterna och paprikorna. Spara ½ paprikan och lägg resterande del och tomaterna i en kastrull tillsammans med den gula löken, honungen, citronsaft + skal, sambal och saffran. Mixa till en slät sås (späd ev med liten vatten). Låt såsen koka upp och rör ned créme fraiche och philadelphiaost. Strimla den sparade paprikan och de soltorkade tomaterna.

Koka pastan enl anvisningar och blanda ned den i såsen tillsammans med de sparade paprikastrimlorna, champinjoner, soltorkade tomater, körsbärstomater och riven ost.

Kommentarer
Postat av: Hanna

Mmm, lät riktigt gott! Måste komma ihåg att köpa med mej philadelphiaost nästa gång jag är på affären!!

2009-02-19 @ 21:11:16
URL: http://hanneys.blogspot.com
Postat av: Filibabba

mm vad gott!! =)

2009-02-20 @ 10:45:42
URL: http://filibabba.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0