Biryani på ett ungefär!!

Biryani är en indisk festrisotto som ofta görs tillsammans med kyckling eller lamm! Det finns massa olika varianter! Ibland låter man bara alltid koka samman tillsammans med buljong och olika kryddor, t ex saffran, gurkmeja, spiskummin, cayenne, kardemumma etc och ibland kokar man riset tillsammans med tomatsås och kryddor och tillsätter övriga ingredienser allteftersom! Eftersom jag har använt chorizo och kassler (inte så indiskt kanske) så valde jag den senare varianten eftersom jag fick för mig att köttet som ju redan är "färdigt" inte skulle smaka så bra om man kokade det med riset hela tiden! Hur som helst blev det väldans gott och det är absolut ngt jag kommer testa igen!




4 port

2 dl ris (t ex basmati)
1 gul skivad lök
1 tsk kanel
1 tsk kardemumma
1 tsk gurkmeja
1 tsk curry
1 tsk cayennepeppar
½ paket saffran
2 dl krossade tomater
2 dl vatten
1 buljongtärning

2 chorizokorvar i slantar
200 g kassler i tärningar
1 purjolök i skivor
5 strimlade soltorkade tomater
1 mango i tärningar
4 skivor ananas i bitar
300 g körsbärstomater
2 nävar räkor

Fräs löken och kryddorna i smör.
Tillsätt riset och fräs tills det blir blankt
Häll på de krossade tomaterna, vattnet och smula ned buljongtärningar och koka på svag värme tills riset dragit åt sig vätskan.

Fräs under tiden övriga ingredienser förutom tomaterna och räkorna.
Blanda ned allting i riset när det är färdig och rör då även i körsbärstomaterna och räkorna och låt dem bli varma.

Servera med en god kall sås, t ex keso eller yoghurt blandat med mango chutney.

Kommentarer
Postat av: Kryddburken

Fina färgglada recept som alltid! Jag tror inte det är många av dina recept som INTE innehåller tomat av något slag? stora mogna tomat, soltorkade eller körsbärstomater?! :-) Gott är det iallafall och det verkar du också tycka! Ha de gott vännen, hoppas allt är bra med dig!

2009-01-14 @ 20:42:57
URL: http://kryddburken.se
Postat av: Karin W

Härligt indiskt hos dig Anna, ska testa kryddriset för det var längesen i mitt kök.

Och så var det ju keso på köplistan min.....imorgon blir det.

Du har en utmärkelse hos mig!

Ha det fint/karin

2009-01-15 @ 20:44:17
Postat av: Angelica

Hej! Jag har själv funderat på att börja blogga här. Varför har du valt att blogga här och inte någon annanstans?

2012-03-19 @ 00:38:36
URL: http://hemförsäkringidag.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0