Fisk- & Skaldjursburgare

Imorgon bär det av hemåt mamma och pappa igen! Det ska bli jätteskönt att bara få vara hema, ta det lite lugnt, bli ompysslad och bli serverad lite god mat! Jag har redan förbeställt menyn ;P På fredagen när jag kommer ska vi äta Varm Smörgåstårta, till lunch på lördag blir det Mammas Köttfärssås med spagetti och på kvällen ska vi äta Kycklingenchiladas. Jag hinner med alla favoriträtterna på bara två dagar, det ni!!

Ikväll fick jag dock laga mat själv!

I ungefär 3 miljoner år har jag tänkt att jag ska testa att göra fiskburgare eftersom jag alltid har tyckt att det låtit som gott, men det har lixom aldrig blivit så att jag har gjort som jag har tänkt... förrän idag! :) Jag använde hokifilé och kräftstjärtar och jag måste säga att jag blev himla nöjd med resultatet och förbannar mig återigen för att jag inte har testat det förut!!


2 port

200 g vit fisk (hoki, torsk, sej etc)
1 näve kräftstjärtar eller ngt annat skaldjur, typ räkor
1 uppvispat ägg
1 tsk sambal oelek
1 tsk paprikapulver
1 msk kräftost (Kavli)
2 msk créme fraiche

Finfördela fisken och kräftstjärtarna med en matberedare eller hacka dem mycket fint och blanda med övriga ingredienser. Forma två burgare och stek dem så att de får fin färg.

Servera med rostat bröd, grönsaker och:

Keso- och romröra

1 dl keso
2 msk créme fraiche
1 msk stenbitsrom
1 msk mango chutney
1 msk kräftost



Kommentarer
Postat av: carolina

det ver jättekul att träffa dig också :) vilka fina fiskburgare du fått till, jag har aldrig vågat testa, bara när jag gör bönburgare blir det kaos av alltsammans :P

2009-01-09 @ 01:03:48
URL: http://acarolinas.blogg.se/
Postat av: Hanna

Hemmagjorda burgare av alla dess slag är en höjdare! =) Skönt att fara hem en sväng!

Du har fått en utmärkelse i min blogg!

2009-01-09 @ 12:48:18
URL: http://hanneys.blogspot.com
Postat av: Rebecca

Ser gott ut :D

2009-01-11 @ 19:41:09
URL: http://rebeccacecilia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0