En riktig Klassiker och så en Rotfruktsgratäng med skinka!

Jag är superduperjättedålig på att äta rotfrukter! Det är jättedumt för rotfrukter är ju både billigt, gott och nyttigt!
Det som jag tycker är lite tråkigt är dock att de oftast är så stora (t ex kålrotshuvuden) att man typ måste göra världens största sats med rotmos eller något för att de ska gå åt och det är ju inte så ofta man gör det när man bor själv (även fast jag oftast inte är själv längre ;P)

När jag var på ICA Maxi häromdagen så hittade jag iallafall ett relativt litet kålrotshuvud och tillsammans med en morot, en palsternacka, lite lökar och skinka blev det en förbaskat god gratäng till lunch idag!
Inga exakta mått i receptet för jag vägde ju inte grejerna men jag skulle tippa på att det var ungefär såhär mycket:

Rotfruktsgratäng i portionsform (alltså för en person)



300 g blandade rotfrukter (jag hade som sagt kålrot, morot och palsternacka)
½ gul skivad lök
½ skivad purjolök
75 g strimlad skinka
½ dl matlagningsgrädde
2 msk créme fraiche
1 litet knippe färsk hackad persilja
2 msk philadelphiaost (med tomat- och pestosmak hade jag)
2 msk riven ost
Några körsbärstomater om man vill

Skär rotfrukterna i skivor (ganska tunna) och koka dem först halvmjuka i vatten.
Häll av vattnet och häll på matlagningsgrädden och créme fraiche och koka en liten stund på svag värme.
Rör ned persiljan
Häll hälften av rotfruktsgräddblandningen i en ugnsfast portionsform.
Strö över skinkan och klicka philadelphian.
Häll resten av rotfruktsblandningen över och strö på den rivna osten.
Toppa gärna med lite tomater
Gratinera i ugnen (220 g värme) i ca 20 minuter.


Nu ska ni få se vad jag ha köpt idag!!!!




Visst är den fin??? En alldeles riktig livs levande (eller njae.. inte så levande) sportcykel!!
Varför har jag köpt den här då? Jo.... det är närmligen såhär att jag har fått för mig att jag ska göra en riktigt "Svensk Klassiker"!!! Jag är ju redan anmäld till Lidingöloppet sedan en tid tillbaka och jag har funderat lite på Klassikern förut också men inte riktigt varit sådär jättesuperdupersuge.  Men häromdagen satt jag och min jobbarkompis och pratade om Klassikern och då blev jag helt plötsligt väldigt väldigt väldigt pepp på att göra det och nu så är jag helt inställd på det!! :) Jag ska börja nu med Lidingöloppet i år och sedan fortsätta med Vasaloppet, Vätternrundan och Vansbrosimmet nästa år! 

Jag hade en cykel innan, men en klok person (läs pappa) tyckte nog inte att det lät sådär jättebra att cykla 30 mil på en treväxlad cykel så igår sålde jag den och idag har jag köpt den här fina!! :)
Imorgon bitti blir det premiär för första landsvägskörningen och jag hoppas att långpass på cykeln faller mig i smaken precis som löpningen har gjort :)

Kommentarer
Postat av: Hanna

Åh, rotfruktsgratäng är ju såå gott! Varför äter man inte det oftare? Fin cykel! =)

2009-06-23 @ 19:01:48
URL: http://hanneys.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0