Medelhavsomelett

Förrutom cheesecake gjorde jag ett ytterligare bidrag till midsommar, nämligen Medelhavsomelett! Utan att skryta kan jag säga att den blev otroligt lyckad och uppskattad! Till och med min storebror som i vanliga fall är rätt kräsen tog om flera gånger och bad om receptet och han har nog aldrig bett om ett recept förrut!! *skratt*


 
Omeletten är hur enkel som helst och går att äta både kall och varm och man kan egentligen ha i vad som helst, men såhär gjorde jag:

Medelhavsomelett - 8 bufféportioner eller 4 lunch/middagsportioner:

6 ägg
½ dl mjölk

1 msk smör
10 strimlade marinerade soltorkade tomater + lite av oljan de ligger i
1 röd paprika i bitar
1 skivad rödlök
1 påse färsk bladspenat - strimlad
10 halverade körsbärstomater
50 g philadelphiaost (naturell eller med smak)
Riven ost

Fräs de soltorkade tomaterna, paprikan och rödlöken i lite av oljan från de soltorkade tomaterna och smör.
Rör ned bladspenaten.
Vispa ihop ägg och mjölk och häll äggstanningen över grönsakerna.
Sprid ut körsbärstomaterna och klicka ut små klickar av philadelphiaosten över omeletten.
Strö över riven ost (så mycket du vill)
Låt omeletten stelna på halvsvag värme i stekpannan.
Sätt in omeletten i ugnen i ca 5 minuter på 225 g värme så att den får färg även på ovansidan.
Servera varm eller låt svalna och servera ljummen eller kall.


Kommentarer
Postat av: Karin W

Jag är med i din brorsas klubb! Den omeletten ser supergod ut!

Ha det fint/Karin

2009-06-22 @ 16:33:17
URL: http://chiliconkarin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0