Fisksoppa med Saffran & Apelsin


Idag blev det lunch på stan med en väldigt trevlig (och söt) vän.....
Det blev en sallad på Cornetto Bar där det är så himla trevligt att man får plocka ihop exakt vad man vill ha självi salladen! Det finns hur mycket som helst att välja på men jag valde iallafall bl a rostbiff, kräftstjärtar, keso, krutonger och massa tomater och jag var tydligen lite tokig enligt någon när jag kombinerade kött och skaldjur.. *skratt*

Sen så hade jag förberett redan igår en värmande fisksoppa som jag har ätit nu ikväll med gott vitlöksbröd till!
Jag gjorde en ganska stor sats så nu har jag massa bra matlådor!



6 port

6 stora tomater
2 stora röda paprikor
1 vitlöksklyfta
1 msk olivolja

1 gul hackad lök
1 kuvert saffran
Rivet skal av en apelsin
1 tsk cayennepeppar
1 msk paprikapulver
1 röd paprika i bitar
1 skivad purjolök
4 stora potatisar i tärningar
2 morötter i skivor
8 dl vatten
Pressad saft av en apelsin

600 g vit fisk i bitar (jag använde hoki)
300 g skalade räkor
1 dl créme fraiche

Börja med att rosta tomaterna och paprikorna tillsammans med en pressad vitlöksklyfta och olivolja tills skalet på paprikorna är svart. Lägg allt i en plastpåse för att svalna och dra sedan av skalet från paprikorna och grönsakerna.
Mixa allt slätt med en stavmixer.

Fräs löken tillsammans med kryddorna och apelsinskalet.
Tillsätt övriga grönsaker och tomat-paprikamixen.
Späd med vatten och apelsinsaft och låt det koka tills potatisen är mjuk.
Lägg i fisken och låt soppan sjuda i några minuter tills fisken är färdig.
Rör ned créme fraiche och räkor.

Servera med vitlöksbröd (eller annat bröd) och gärna en klick färskost att toppa soppan med!


Det blev lite mer shopping idag också! En ny vårjacka som var värsta fyndet! Bara 399 kr på New Yorker och jag behövde verkligen en "vardagsjacka". Dessutom har jag beställt ett par nya löparskor från Stadium, ett par Asics för de är bäst.... apsolut bäst!!!

Försökte ta kort på mig själv i nya baggy jeansen och jackan men de blev inget vidare *skratt* Apråpå foton så hittade jag ett foto på mig som liten när jag försökte städa lite grann i datorn häromkvällen... hugaligen vilken liten lintott jag var på den tiden! ;P


Baggy jeans från Carlings och Jacka från New Yorker



Liten Anna hemma på köksbordet hos mamma och pappa





Kommentarer
Postat av: Malin

Fisksoppa skulle jag kunna äta jämt! :) Mums!

2009-03-01 @ 20:22:11
URL: http://minfruktsallad.blogspot.com
Postat av: carolina

jeansen var fina!! åt också på cornetto igår, som synes i min blogg, men ångrade att jag inte tog sallad. kräftsjärtor, deras marinerade potatis coh curry är mumma!

2009-03-01 @ 21:47:49
URL: http://acarolinas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0