Vegetarisk Lasagne

Egentligen hade jag inte alls planerat ngn lasagne idag och defenitivt inte en sådan här som jag nyss har gjort även om den var väldigt god! Det var nämligen såhär att imorse när jag skulle äta min vanliga macka med keso, skinka, ägg och jordgubbar så var keson hellustig! Det var ett helt nytt paket som hade ett bäst före datum lååååångt fram men keson hade lixom delat sig! Den var inte ett dugg krämig såsom jag tycker att keso ska vara utan själva "kesokornen" och "kesomjölken" hade lixom delat sig och den var mest bara rinnig och tråkig! Som tur var så hade jag förståss ett till paket keso som jag hade köpt på samma ställe, vid samma tidpunkt med samma bäst före-datum och den var helt normal så den fick jag ha på mackan istället! Men man kan ju lixom inte slänga bort ett helt paket keso och då kom jag på att jag skulle göra lasagne med den istället :)

Det fick bli en vegetarisk variant  med grönsakssås och spenatröra och keson skötte sig alldeles utmärkt i den!



4 port

200 g lasagneplattor

Grönsakssås
1 gul skivad lök
1 skivad purjolök
1 stor burk champinjoner
1 riven morot
 2 grovt hackade paprikor
1 burk krossade tomater
1 msk paprikapulver
1 tsk kanel
2 tsk cayennepeppar
1 msk sambal oelek
2 msk créme fraiche
2 msk mango chutney



Fräs grönsakerna tillsammans med kryddorna.
Häll på tomatkrossen och sambal och låt det puttra en stund.
Rör ned créme fraiche och mango chutney.

Spenatröra
½ påse färdigstuvad spenat
50 g philadelphiaost vitlök & örter
1 stor burk naturell keso



Värm spenaten i en kastrull på ganska svag värme.
Rör ned philadelphiaosten och låt den smälta.
Låt röran svalna lite och blanda sedan ner keson.

Philadelphiaröra
50 g philadelphia vitlök & örter
2 dl créme fraiche



Blanda samma philadelphia och créme fraiche

Varma grönsaksröra, spenatröra och lasagneplattor i en ugnsfast form. Nedersta och översta lagret ska vara grönsaksröra.  Gratinera i ugnen i ca 25 minuter.
Bred över philadelphiaröran och sätt in i ugnen i 10 minuter till.
Ät och njut :)


Kommentarer
Postat av: Rebecca

så blir keson när dne har stått upp länge. Inte alla blir så men dock många. Rör man runt innan man tar av den så löser det sig!

2009-03-12 @ 20:27:17
URL: http://rebeccacecilia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0