Tacopaj!

Ikväll gjorde jag tacopaj till Stevie och mig! Fyllningen var jättegod men jag lyckades inte riktigt med pajskalet :( Det blev lite för hårt tyckte jag, inte alls som det brukar vara! Det var iofs första gången (!) jag gjorde eget pajskal så det är nog förlåtet för den här gången, men jag tar gärna emot lite tips om vad jag kan ha gjort för fel! Förgräddade jag det för länge kanske? 

 

Här kommer receptet iallafall:

4 portioner

Pajskal:
2 dl mjöl
50 g smör
75 g kesella
2 msk iskallt vatten

Fyllning:
300 g nötfärs
1 gul hackad lök
½ paket krossade tomater
1 mango i tärningar
1 burk majs
1 burk champinjoner
1 påse tacokrydda
½ dl créme fraiche
1 ägg

Philadelphiaost
Riven ost
Körsbärstomater

Värm ugnen till 200°. Hacka smöret och blanda det med mjöl, kesella och vatten till en deg. Tryck ut degen i en pajform och låt den vila kallt tills ugnen är varm. Förgrädda skalet i 15 minuter.

Fräs köttfärsen, champinjonerna och löken tillsammans med tacokryddan.
Häll på de krossade tomaterna och vänd ned mango och mango.
Rör ned créme och ägg.

Fördela fyllningen i det förgräddade pajskalet.
Klicka på philadelphiost och sprid ut körsbärstomaterna och sedan den rivna osten.

Gratinera i ugnen i ca 25-30 minuter.




Kommentarer
Postat av: Malin

Tacopaj är så gott tycker jag! Jag brukar förgrädda pajskal knappt 10 minuter, men det borde inte vara det som kruxade. Pajskal med mindre fett och kesella blir hårdare än vanligt. Mer fett leder till "sprödare" och smuligare. Jag har en annan variant av pajskal på min blogg. Kolla gärna på kantarell- och köttfärspaj. Passar finemang till tacopaj!

2009-05-21 @ 23:11:20
URL: http://minfruktsallad.blogspot.com
Postat av: Karin

Jag brukar använda "Tina" Nordströms (Mat-Tinas) CityGross recept på Tacopaj. "Världens bästa pajdeg" kallar hon degen. Ingen förgräddning behövs.







2009-05-22 @ 10:18:13
URL: http://favoritrecept.blogspot.com
Postat av: Therese

Jag förgräddar aldrig min pajdeg åtminstonde inte den till tacopajen..

Och den brukar bli bra..

Finns på min blogg...

Ha en trevlig helg

2009-05-22 @ 19:44:53
URL: http://vxlhaxanfranorrland.blogspot.com
Postat av: Karin W

Halloj Anna!

Vad duktig du är som springer! Nu ska jag ta en promenad iaf. Hellre ett hårt pajskal än ett mjukt och geggigt tycker jag. Man måste inte förgrädda heller, jag gör nog lite olika. Varm smörgåstårta har jag aldrig gjort så jag ska testa din någon gång!

Ha det fint/Karin

2009-05-24 @ 19:57:58
URL: http://chiliconkarin.blogg.se/
Postat av: carolina

såg ju jättegott ut iallafall =)

2009-05-24 @ 23:09:19
URL: http://acarolinas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0