En God Variant på Moussaka

Den absolut godaste moussakan jag någonsin har ätit åt jag på en halvdaskig pizzeria i Katrineholm! Den serverades i en portionsform och smakerna går inte ens att beskriva - helt underbara! Det är lite konstigt för jag har ju ätit moussaka på många grekiska restauranger men det finns ingen som slagit den i katrineholm :)

I en riktig moussaka ska det ju inte vara potatis, utan bara aubergine, men jag tycker det är så gott med potatis i så jag har det iallafall :) Sen så har jag även fuskat med den vita såsen och använt lite av Keldas sås "Four Cheeses" som faktiskt smakar riktigt bra!




4 port

1 stor aubergine
3 ganska stora potatisar

400 g nötfärs
1 gul lök
1 pressad vitlöksklyfta
1 burk krossade tomater
1 tsk kanel
1 tsk spiskummin
1 tsk paprikapulver
1 tsk Chili & Cacao (Santa maria)

1 ½ dl lättcréme fraiche
½ dl mjölk
2 dl Kelda Four Cheeses
1 dl riven ost


Skär auberginen i skivor och salta lätt på dem.  Låt det sedan stå en stund så att vätskan försvinner.
Stek aubergineskivorna i lite olja.
Skiva potatisen i tunna skivor

Fräs nötfärsen tillsammans med löken och kryddorna.
Häll på de krossade tomaterna och låt det koka samman en stund.

Varva sedan såsen, aubergineskivorna och potatisen i en ugnsfast form.
Avsluta med köttfärssås

Blanda ihop créme fraiche, mjölk och Keldsaås  och bred ut det över köttfärssåsen.
Strö allra rist riven ost över.

Gratinera i ugnen i ca 30-35 minuter tills potatisen är mjuk.


Kommentarer
Postat av: Karin W

Ha ha lustigt att de kunde laga god mat men de kanske gjorde det istället för att städa! Har aldrig gjort med aubergine men jag borde göra det för det ser gott ut. Hoppas allt är bra med dig Anna!

2009-10-09 @ 21:18:06
URL: http://chiliconkarin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0