Laxtårta

Den här laxtårtan lagade mamma någon gång till midsommar och den var så sjukligt god! Jag har tänkt att göra den massor av gånger men sen har det glömts bort och inte blivit av :( Men idag var det dags! Jag blandade i lite crabfish också och skippade stenbitsrommen för garnering för det glömde jag bort att köpa! I övrigt följde jag faktiskt receptet HELT, vilket är mycket mycket ovanligt *s*






Här kommer det:

200 g kavring
75 gram smör

250 g strimlade kallrökt lax
4 blad gelatin
500 g Kesella
2 dl créme fraiche
1 finhackad röd lök
½ dl finklippt gräslök
Svartpeppar
200 g röd stenbitsrom

Smält smöret.
Finhacka kavringen (alt kör den i en matberedare) och blanda med smöret.
Tryck ut i en form med löstagbar botten (hade jag inte tyvärr så jag körde på pajform)
Ställ i kylskåpet.

Blanda lax, lök och gräslök med kesella och créme fraiche.
Krydda med svartpeppar.
Lägg gelatinbladen i kallt vatten i 5 minuter.
Smält dem sedan i mikron eller på spisen.
Blanda i gelatinet i laxröran och bred ut på kavringen.
Täck med plast och ställ i kyl i minst 4 timmar.
Dekorera med stenbitsrom och mer hackad gräslök


Kommentarer
Postat av: Therese

Den här ha jag också prövat att göra, den är ju sååå himla god..

Riktigt toppen recept.

Trevlig helg

2009-10-29 @ 19:07:31
URL: http://vxlhaxanfranorrland.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0