Tortellinigratäng med Bacon & Salami

Jag köpte ju färsk tortellini för ett tag sedan på affären NyMatsedel här i Västerås. Den är himla bra för den går ju att frysa om man inte hinner äta upp allt när den är pinfärsk. Då är den ju visserligen inte färsk längre, men ärligt talat så smakar den likadant :)

Igår pysslade jag ihop en liten gratäng av den tortellinin som var kvar och det blev himla bra faktiskt! Förrut tyckte jag varken om bacon eller salami, men jag tror jag börjar lära mig (till Stevies stora förtjusning)

Jag hade även fått hem en ostsås från Kelda - Four Cheeses som jag testade i gratängen. Jag är väl inte sådär jättejätteförtjust i ostsås med mycket smak så jag blandade ut den med lite mjölk och créme fraiche och det blev jättebra :)






4 portioner

300 g färsk tortellini

Röd sås
4-5 stora mogna hackade tomater
2 msk balsamvinäger
1 msk honung
½ dl rött vin
Basilika
Persilja
Oregano
1 paket (kalkon)bacon
100 g salami
1 gul skivad lök
4 strimlade soltorkade tomater
1 burk champinjoner eller 200 g färska
1 röd paprika i bitar


Ostsås
1 dl mjölk
1 ½ dl créme fraiche
½ förpackning (250 ml) Kelda Four Cheeses
1 dl riven ost

Börjamed bacon- och salamissåsen för den blir godast om den får koka ihop en stund :)

Fräs tomattärningarna till en mosig konsistens.
Tillsätt balsamvinäger, vin och honung och kryddorna (som du tillsätter efter smak).
Låt puttra en god stund. Späd ev med lite vatten.

Fräs baconet och ta sedan upp det och låt det rinna av sig på hushållspapper.
Fräs sedan löken, champinjoner, soltorkade tomater och paprika.
Blanda ned bacon, salami och grönsaker i tomatsåsen och låt det småputtra en stund.

Blanda ihop mjölk,créme fraiche. Kelda Four Cheeses i en liten kastrull och det även det puttra en liten stund medan du kokar tortellinin.

Blanda tortellinin med bacon- och salamisåsen och lägg i en ugnsfast form.
Häll ostsåsen på röran och strö över den rivna osten.
Gratinera i ugnen i ca 220 g värme i15 minuter


Kommentarer
Postat av: Kryddburken

Oj va det lät gott! Kan tänka mig att den Keldasåsen passade fint till detta! Kram på dig...

2009-10-07 @ 12:36:52
URL: http://kryddburken.se
Postat av: Anna

Ser gott ut. :)

2009-10-07 @ 19:25:42
URL: http://baramat.blogspot.com/
Postat av: carolina

ja, ibland fr man vänja sig för kärlekens skull, eller något, haha ;) ser gott ut! ny matsedel har ju en massa bra, är så roligt att kika där =)

2009-10-08 @ 09:37:50
URL: http://acarolinas.blogg.se/
Postat av: Åsa

HAr just hittat hit genom ett inlägg du skrivit på nån annans blogg och den verkar jätteinspirerande! Kunde varit lite mer foton på matens väg till färdigt...gillar såna bloggar nämligen... är ett sånt blåbär i köket! =)

2009-10-10 @ 10:39:06
URL: http://www.metrobloggen.se/singelkvinna65
Postat av: Jessica

Mmm, ser så himla gott och krämigt ut. Har också testat den ostsåsen och tyckte den var rätt god och då är jag i vanliga fall inte förtjust i mögelost.



Hoppas du haft en bra helg!

2009-10-11 @ 10:57:03
URL: http://hallonblabar.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0