Jambalaya med Kyckling & Chorizo

Jambalaya [ˌdʒʌmbəˈlaɪə] är namnet på en familj av risrätter pisk för Cajun-köket och det kreolska köket i Louisiana.

Maträtten liknar den spanska paella, möjligtvis på grund av den spanska dominansen i USA under tiden den uppstod. Men det finns många andra teorier, bland annat att namnet är en kombination av orden jambon (franska för "skinka"), à la (franska för "typ"), och och ya-ya (västafrikanska för "ris").

Riset blandas tillsammans med grönsaker och kött, och kryddas med den s.k. "heliga treenigheten" i cajun-köket; lök, mild grön paprika, och selleri. Köttet kan vara rökt korv (andouille), kyckling, skinka, skaldjur. Tabascosås används ofta för att ge rätten den kryddiga och något sura smaken.

Det finns lika många varianter av jambalaya som kockar som tillagar den. För jambalaya i cajuntappning används en typ av redning (roux), medan den i kreolsk tappning vanligtvis använder tomatsås.

Källa: Wikipedia

Sådärja, nu fick lite allmänbildning också :)
För er som inte har listat ut det redan, så har jag alltså lagat Jambalaya idag!
Jag skulle nog, precis som med Paella likna rätten vid en pyttipanna, fast med ris istället för potatis!
Man kan ju precis som det beskrivs ovan, kasta i nästan vad som helst, olika typer av kött, skaldjur, grönsaker mm mm.

I min Jambalaya fick grillad kyckling trängas med kryddig chorizokorv, massa goda grönsaker och så riset förståss! Jag gjorde tydligen en kreolsk variant eftersom jag kokade riset i tomatsås och det blev faktiskt riktigt riktigt riktigt gott! Det ska jag nog göra fler gånger, även om jag bara ska ha riset som tillbehör :)



Min Jambalaya för 4 personer

2 dl långkornigt ris
3 dl passerade eller krossade tomater
1-2 msk paprikapulver
1 tsk cayennepeppar
1 dl vatten
1 buljontärning

½ grillad kyckling
2 chorizokorvar
1 gul lök i skivor
1 purjolök i skivor
1 röd paprika i strimlor
1 grön paprika i strimlor
1 burk champinjoner
4 ananasskivor i bitar
4 strimlade soltorkade tomater
1 msk tabasco (eller mer)
300 g halverade körsbärstomater
1 knippe färsk hackad persilja

Koka riset enl anvisningar, men med 3 dl passerade tomater + 1 dl vatten i stället för bara vatten.
Smaksätt dessutom tomaterna med paprikapulver och cayennepeppar, samt smula ned en buljongtärning.

Fräs alla grönsakerna (inte körsbärstomaterna) tillsammans med kyckling och korven.
Krydda ev med lite mer paprikapulver.
När riset är klart blandar du ihop alla ingredienser i en stor panna  (tomaterna och persiljan sist) och smaksätter med mer eller mindre tabasco.

Jag hade även lite räkor på min tallrik så jag missade minsann inte skaldjuren om ni nu trodde det ;P


Kommentarer
Postat av: Jessica

Åh, det där ser ju så himla gott ut.



Hoppas du får en bra kväll!

2009-09-24 @ 17:01:00
URL: http://hallonblabar.blogspot.com
Postat av: Norbergsblogg

Åhh Jambalaya är så gott. Mysig blogg föresten.

2009-09-25 @ 17:03:45
URL: http://norbergsblogg.blogspot.com/
Postat av: Hanna

Mmm, ser supergott ut!! Jambalaya är ju riktigt gott!!

2009-09-29 @ 21:38:54
URL: http://hanneys.blogspot.com
Postat av: Helena Ljunggren

jambalaya är en av de rätter som görs alldeels för sällan. Det ser riktigt riktigt gott ut!

2009-09-30 @ 14:51:12
URL: http://www.helenaljunggren.com
Postat av: karin

Hej jag vill bara säga att jag ÄLSKAR din blogg, har aldrig läst en sån bra matblogg:) Kan du bara uppdatera lite oftare, vor väldigt kul och kika hit varje dag. Ha det bra :)

2009-10-02 @ 20:44:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0