Kycklinglasagne

Vanlig lasagne är en av mina absoluta favoriträtter (jag har ju iofs väldans många sådana) även om jag på sista tiden har dumpat lasagneplattorna för annars sorts pasta och bytt ut ostsåsen mot färskoströror och keso *s*
Det finns dock inget som går upp mot en vanlig hederlig köttfärslasagne med bechamelsås tycker jag!
Fast det är ju kul med lite nya saker och jag har sett att många som matbloggar brukar laga kycklinglasagne så igår var det dags för mig att prova! :) Jag gjorde precis som en vanlig lasagne (såsom jag gör den), men bytte ut köttfärsen mot kyckling och ändrade lite på ostsåsen! Mycket lyckat förutom att vi var lite för snabba att hugga in på lasagnen så det blev lite rinnigt först.... den mår alltså bra av att stå till sig en liten stund efter att den har varit i ugnen för efter ett tag var den mycket mer lätthanterlig :)



4 port

Kyckling- och tomatsås

½ grillad kyckling eller två kycklingfiléer delade i mindre bitar
1 gul lök
1 pressad vitlöksklyfta
1 burk champinjoner
1 röd paprika
4 strimlade soltorkade tomater
4 skivor god salami (strimlade)
1 burk krossade tomater
½ dl ketchup
1 msk honung
1 tsk sambal oelek
1 tsk paprikapulver
1 msk basilika
1 msk oregano

Fräs lök, vitlök, kryddor, champinjoner, paprika, tomater, salami och kyckling tillsammans med kryddorna. 
Häll på krossade tomater, ketchup och honung och låt det puttra samman till en ganska fast röra.

Ostsås på mitt vis

½ liter mjölk
1 ½ msk vetemjöl
1 msk smör
½ ask philadelphiaost (gärna med smak, typ vitlök & örter)
½ dl riven ost

Rör ut mjölet i lite av mjölken. Häll sedan i resten av mjölken samt en klick smör.
Rör ned philadelphiaosten och såsen puttra en liten stund på svag värme.
Rör sedan ned den rivna osten och låt den smälta

9 Lasagneplattor
½ dl riven ost

Varva tomatsåsen och ostsåsen med lasagneplattor i en ugnsform.
Avsluta med ostsås och strö över riven ost.
Gratinera i ugnen i ca 40-45 minuter tills lasagneplattorna är mjuka.
Låt gärna lasagnen vila en stund innan servering


Kommentarer
Postat av: Jessica

Åh, det där låter alldeles ljuvligt gott. Kycklinglasange tror jag faktiskt aldrig jag testat, men det får det nog bli ändring på =)



Ha en bra dag!

2009-09-02 @ 10:49:47
URL: http://hallonblabar.blogspot.com
Postat av: Filibabba

åh den där ska jag laga! =)

2009-09-02 @ 21:51:06
URL: http://filibabba.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0