Räklåda eller Polmans Låda om man ska vara på riktigt :)

När jag jobbade på äldreboende (vilket börjar kännas som ungefär trehundra år sedan) var det vi i personalen som lagade kvällsmaten till de boende. Jag kommer ihåg att jag tyckte att det var riktigt riktigt kul att laga den för ofta önskade sig ju de gamla sådana maträtter som man aldrig annars lagade hemma, inga avancerade kreationer visserligen utan sådant som mannagrynspudding, stekt fläsk med löksås, raggmunk etc. och nästan ALLTID potatis som tillbehör! Jag tror nog faktiskt aldrig att jag kokade pasta under den tiden jag jobbade där *skratt* 

En rätt som var ganska vanligt förekommande och mycket mycket populär bland de äldre var "Polmans Låda" , en slags räkstuvningsgratäng med ägg och bröd som genast blev en stor favorit även hos mig! Det är nästan som en varm smörgåstårta, fast mera lättuggad... vilket ju givetvis var perfekt för de äldre :)




4 portioner

4 kokta skivade ägg
2 burkar räk/skaldjursstuvning
4 skivor vitt rostbröd i tärningar
2 tomater hackade i ganska stora tärningar
1 dl riven ost
Dill
Citron

Lägg äggen i botten på en smord ugnsfast form.
Fördela räkstuvningen över.
Strö över bröd- och tomattärningar som ett täcke och sedan den rivna osten och dillen över det.
In i ugnen i 220 g värme i ca 10-15 minuter tills osten har smält och brödet fått fin färg.
Servera med citronklyftor och en stor sallad!!


Kommentarer
Postat av: Karin W

Vilken kul rätt, har aldrig hört eller sett den tidigare. Kebabpizzan såg läcker ut,kanske ska slå till med en sån i helgen. Hoppas att du har det bra med jobb och allt annat, kram kram från mig

2009-09-16 @ 21:37:29
URL: http://chiliconkarin.blogg.se/
Postat av: Michelle

Nice sida! Hur länge har du haft din sida?

2012-03-18 @ 20:27:05
URL: http://hemförsäkringidag.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0