Mustig Gulasch

Hugaligen vad dålig jag är på att uppdatera här!
Tiden räcker ju inte alls till ju! Jobb, träning och massa annat tar min uppmärksamhet så bloggen blir lixom inte så prioriterad :( Men självklart så både äter och lagar jag mat fortfarande och den sista tiden är det några maträtter som verkligen har blivit hellyckade så även om det var några dagar sedan jag åt dem så publicerar jag dem nu! :)

Först ut har vi en sjukt god Gulaschgryta som jag gjorde för någon vecka sedan!
Brukar oftast använda köttfärs i gulasch men nu gjorde jag på "riktigt" med högrev och grytan fick stå och puttra länge länge länge och så åt vi den faktiskt inte förrän dagen efter och då hade smakerna satt sig riktigt riktigt ordentligt! Helt "på riktigt" gjorde jag dock inte, för jag hade i lite bönor på slutet, men det smakade iallafall gulasch och blev hur gott som helst med ostsmörgås och en klick matlagningsyoghurt!



6-8 portioner

1 kg högrev i lagom stora bitar alternativ grytbitar av nöt
½ paket bacon
1 påse steklök
3 pressade vitlöksklyftor
2 röda paprikor i bitar
2 morötter i bitar
2 hackade tomater
½ dl tomatpure
1 ½ dl rött vin
1 ½ dl vatten
2 msk paprikapulver
1 msk spiskummin
1 msk chilipulver
250 små körsbärstomater
1 burk kidneybönor (kan uteslutas)

Bryn köttet lätt och lägg det åt sidan.
Fräs sedan bacon och alla grönsaker förutom körsbärstomaterna och bönorna.
Krydda med paprikapulver, spiskummin och chilipulver.
Tillsätt vatten, rödvin och tomatpure.
Koka upp och skruva sedan ned värmen.
Låt grytan puttra på svag värme så länge du har tid.
Tillsätt körsbärstomaterna och bönorna och låt det puttra en stund till.
Red ev av med maizena om du vill ha en lite tjockare gryta.
Servera med färskt bröd och en klick matlagningsyoghurt!
Maizenaredning efter behag



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0