Nasi Goreng med Köttfärs, Skinka, Korv och Räkor

Indonesiens svar på vår svenska pytt-i-panna eller kanske motsvarigheten till Spaniens paella? Jajamensan! Det här är någonting jag verkligen gillar skarpt men som jag lagar på tok för sällan! jag kommer inte ens ihåg när jag gjorde det sist!! I en Nasi goreng kan man blanda i precis vad man känner för och egentligen skulle det ju bara räcka med just ris för Nasi Goreng betyder just Stekt Ris (jag kanske är ute på djupt vatten nu men jag har lärt mig att det betyder så iallafall)!

I min Nasi Goreng idag blev det en härlig blandning av köttfärs, räkor, skinka, chorizo och grönsaker!
Urgott!! Egentligen ska man ju ha stekt ägg också men det ville jag inte (och så hade jag inga ägg hemma) så det fick bli utan! Bilden är utan räkor för de blandar man ju i precis när man ska äta!




4 port

3 dl långkornigt ris som inte klibbar
1 gul lök i skivor
1 tsk curry
1 tsk gurkmeja
1 msk smör
6 dl vatten (gärna buljong istället om du känner för det)

200 g nötfärs
1 chorizokorv i skivor
1-2 hackade mogna tomater
1 röd paprika i bitar
1 grön paprika i bitar
10 färska champinjoner i skivor
½ litet vitkålshuvud i strimlor
1 msk smör
1 msk curry
1 msk honung
 
250 g körsbärstomater
250 g skalade räkor

Fräs ris, lök, curry, gurkmeja i smör. Tillsätt vattnet/buljongen och koka riset som vanligt.
Fräs köttfärs, korv och grönsaker tillsammans med curry i smör.
Rör ned det kokta riset och fortsatt steka. Tillsätt honungen.
Tillsätt körsbärstomater och räkor och låt allt bli varmt!


Kommentarer
Postat av: Jessica

Nasi Goreng är verkligen bara hur gott som helst. Mycket smarrigt du har i.

2010-04-05 @ 11:15:35
URL: http://hallonblabar.blogspot.com
Postat av: Therese

Håller med att det är gott, dock ett tag sen man gjorde det.

Din variant såg god ut.

2010-04-06 @ 10:28:24
URL: http://vxlhaxanfranorrland.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0