En Händelserik Dag och Kvällens Middag!

Vet ni, jag måste berätta en grej! Igår när jag vaknade hade jag lite ont i halsen, lätt feber och så ett sånt där hemskt munsår som gör så himla ont! Jag ska ju åka Vasaloppet nästa söndag så när jag kom till jobbet frågade jag avdelningsläkaren om jag fick ta lite prover för att kolla så jag inte hade någon infektion! Sagt och gjort, vi tog prover och då slängde jag med ett blodstatus också eftersom de ändå skulle sticka mig!
Provsvaren kom och som tur var hade jag ingen infektion, men däremot ett Hb (blodvärde) på 80!!!!! Man ska ju ha > 117 som tjej så 80 är ganska så jättelågt! Min avdelningsläkare (som för övrigt är världens bästa läkare) ringde hematologmottagningen direkt och pratade med jouren där som tyckte att jag skulle ha två påsar blod och göra en gastroskopi för att kolla om jag hade någon blödningskälla! Jag tyckte gastroskopi var lite väl häftigt sådär på direkten så vi började med att komplettera proverna med järnvärden och de var helt sjukt låga, järnbristanemi med andra ord!

Jag fick gå ifrån jobbet och bli inlagd på MAVA där jag fick mina två påsar blod och så tog vi lite mer prover också och sen fick jag gå hem! När jag kom hem somnade jag på direkten och har nog aldrig sovit så tungt tror jag!
MEN imorse när jag vaknade.... satan i gatan så pigg jag var och jag kan nog ärligt säga att jag aldrig har mått bättre!!!!

Jag har inte märkt av alls att blodvärdet har varit lågt (tror jag inte att jag har märkt iallafall), men nu efter att jag har fått blod så mår jag så sjukt mycket bättre... och då mådde jag bra innan!! Behöver jag säga att jag förstår dom som dopar sig??? *s*

Nåväl... vidare till lite mat....

Jessica som har Hallon & Blåbär gjorde en köttfärs- och potatisgratäng som såg så himla god ut att jag var absolut tvungen att testa den! Vet ni, den var verkligen sjukt god och kommer defintivt att återkomma här hemma!
Mamma!! Om du läser det här tycker jag definitivt att du ska testa den här gratängen, den är i din stil precis :)



4 port

ca 10 stora potatisar, skivade
2 gula lökar, skivade
2 dl matlagningsgrädde
2 dl créme fraiche
400 g nötfärs
1 burk körsbärstomater (konserv)
1 msk kebabkrydda
½ dl chilisås
ca 1 dl riven ost

Sätt ugnen på 200°

Lägg potatis, lök, matgrädde och créme fraiche i en kastrull. Krydda med salt och peppar. Sjud under lock 10-15 minuter.

 Stek köttfärsen. Häll på tomaterna, kebabkrydda och chilisås, smaka av med salt och peppar och låt puttra några minuter.

 Varva potatisen och färsen i en ugnssäker form. Gratinera i mitten av ugnen ca 30 minuter eller tills gratängen fått fin färg.

 


Kommentarer
Postat av: Jessica

Ojdå, vilken dag du haft, skönt iaf att dom upptäckte hur det stod till.



Kul att du testat gratängen och tyckte om den =)!

2010-02-24 @ 21:50:57
URL: http://hallonblabar.blogspot.com
Postat av: Hanna

Vad skönt att höra att du mår bra igen!!! Även om du inte riktigt märkte att du inte mådde bra! =) Den här köttfärsgratängen måste jag nog också testa! Skulle kommentera fisken också men fick bara felmeddelande där.. Den verkar jättegod i alla fall!

2010-02-26 @ 10:25:42
URL: http://hanneys.blogspot.com
Postat av: Matlust

Den måste jag också testa!

2010-02-28 @ 01:51:51
URL: http://matlust.bloggproffs.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0