Tonfiskgratäng

Jag har haft några burkar tonfisk i skafferiet ett bra tag, och har tänkt massa gånger att jag nog borde göra något med dem, men så kommer jag på ngt annat jag är mer sugen på och så blir det inte av!
Igår hade jag dock totalt hjärntomt när jag skulle komma på vad jag skulle laga till middag, men så föll tanken just på tonfiskburkarna i skafferiet! En tonfiskgratäng ville jag ju ha! Det passade dessutom extra bra igår eftersom jag var ensam för Stevie är ju inte sådär överförtjust i fisk! Först tänkte jag göra en gratäng med pasta men så åt jag ju pasta i förrgår och så blir det pasta idag, så det fick bli en potatisgratäng med tonfisk istället.... eller en tonfiskgratäng med potatis kanske det heter :)



2 port

1 burk tonfisk i vatten (av bra kvalitet)
1 gul skivad lök
5 färska champinjoner i skivor
1 röd paprika i bitar
½ burk krossade tomater
2 msk ketchup
½ msk honung
1 msk pressad citronsaft
Basilika
Oregano

4 halvkokta potatisar i skivor (mjölig sort)

1 dl mjölk
1 dl créme fraiche
2 msk philadelphia vitlök & örter
1 dl riven ost

Fräs löken, champinjonerna och paprikan.
Häll på krossade tomater, ketchup och rör ned honung, citronsaft och kryddorna.
Tillsätt tonfisken och låt det puttra en stund.


Värm mjölk, créme fraiche och philadelphia i en liten kastrull och låt såsen tjockna.

Varva tonfiskssås, vitsås och potatis i en ugnsform, översta lagret ska vara vitsås.
Strö över den rivna osten och gratinera i ugnen i ca 20-25 minuter tills potatisen är mjuk.


Kommentarer
Postat av: Sara

Jag hoppas att du fortsätter med att uppdatera din blogg - den har verkligen potential :D!

2011-07-13 @ 01:26:07
URL: http://djurförsäkring.net

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0