Varm pastasallad med chorizo och världens godaste dressing!

Pastasallad är ju sådär lite vardaglig mat som man kan blanda i lite vad man känner för i och som både kan vara en helt underbar matupplevelse men även en ganska tråkig sådan som man mest bara stoppar i sig för att få lite energi! Vilken dressing man har till pastasalladen tycker jag spelar oerhört mycket roll, för pasta i sig är ju ganska smaklöst så det är ju ofta dressingen som är själva "smaken i rätten"! Jag tycker allra bäst om krämiga dressingar, men idag gjorde jag bara en halvkrämig sak som nog är den godaste pastasalladsdressingen jag någonsin har smakat tror jag!



1 port

1 port pasta, t ex fusili
1 chorizo eller ngn annan kryddig korv (eller varför inte räkor, kyckling, kassler etc)
10 körsbärstomater i klyftor
1/4 rödlök i skivor
1/4 mango i tärningar
½ persika i tärningar
½ påse bladspenat à 70 g

Rostad paprika- och tomatdressing:
½ röd paprika
1 normalstor tomat
1 pressad vitlöksklyfta
½ finhackad röd chilifrukt
½ msk sweet chilisås
½ msk het mango chutney
1 msk lättcréme fraiche

Börja med dressingen!
Värm ugnen till 250 grader och rosta paprikan och tomaten tills skalet på paprikan är svart och bubbligt. Lägg paprikan i en plastapåse, låt svalna, dra sedan av skalet och skär den i mindre bitar. Dra även av så mycket skal du kan från tomaten och hacka den i mindre bitar. Lägg paprika- och tomatbitar i en skål tillsammans med övriga dressingingredienser. Mixa till en slät sås med hjälp av en stavmixer. Ställ in dressingen i kylen så länge.

Koka pastan och häll av vattnet.
Skär chorizon i slantar och stek dem lätt i en stekpanna.
Rör även ned körsbärstomaterna, rödlöken och frukten lite snabbt och låt dem bli varma
Blanda korven, grönsakerna, spenaten och frukten med pastan i stekpannan och rör ned hälften av dressingen.
Låt allting bli varmt.
Servera resterande dressing bredvid.

Kommentarer
Postat av: KarinW

Vilken härlig blogg! Hur kan jag bara ha missat den???? Kommer tillbaka.

2008-08-03 @ 14:07:32
URL: http://chiliconkarin.blogg.se/
Postat av: Molly

majsscnitzel finns i frysdisken bland veg-produkterna och kommer från hälsans kök. det är typ biffar/schnitzlar fyllda med majs. goda, men jag börjar ha förätit mig på dem nu :P ha en fortsatt bra kväll:)

2008-08-03 @ 21:40:37
URL: http://www.mollyshalsoblogg.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0