Apelsin- och saffransmakande bulgursallad med varmrökt lax

Hugaligen, vilken dag på jobbet!
Att komma in en måndagmorgon efter att inte ha jobbat helgen är kanske tufft om det bara är nya patienter för det är på måndagar som ALLT ska hända lixom!
Fast om jag ska erkänna så tycker jag att det är himla kul för satan i gatan vad man är uppe i varv efter en stund :)
Sen så är man ju visserligen helt halvdöd när man slutar och himla mätt också eftersom lunchen oftast får intas så "tidigt" som 14.30 men man är ändå ganska nöjd med sig själv om man har fått mycket uträttat och inte behövt lämna någonting till kvällspersonalen :)

När man har varit såhär duktig måste man ju givetvis unna sig något gott till kvällen, eller hur?
När jag kom hem gjorde jag därför iordning en liten frukt- och bärsallad med jordgubbar, blåbär, hallon och smultron och som jag åt med ett relativt dundermonsterstort berg av glass!

Efter det var det inte slut på festen för sen lagade jag en supergod bulgursallad med smak av apelsin och saffran och som jag avnjöt tillsammans med den sista biten av den varmrökta laxen, lite räkor och crabfish
 samt en urgod kall sås med apelsin och honung!
MUMS!!!



4 port

2 dl bulgur
½ g saffran
1 dl apelsinsaft
3 dl vatten


400 g varmrökt lax
100 g räkor
100 g crabfish
500 g körsbärstomater i klyftor
1 rödlök i tunna skivor
100 g machesallad
1 nektarin i bitar
200 g jordgubbar i bitar

Dressing:
1 dl pressad apelsinsaft
1 msk honung
1 tsk mangovinäger
1 msk sweet chilisås

Kall apelsin- och honungssås
2 dl matlagningsyoghurt
1 msk pressad apelsinsaft
1 tsk honung
Rivet skal av en apelsin

Blanda ihop ingredienserna till apelsin- och honungssåsen och ställ den kallt.
Blanda även ihop ingredienserna till den andra dressingen
Koka bulgur enl anvisningarna på förpackning men ersätt 1 dl av vattnet med apelsinsaft och tillsätt även saffran i kokvattnet.
När bulguren är färdig rör du ned hälften av dressingen och machesalladen medan bulguren fortfarande är ljummen.
Fördela bulgursalladen på fyra tallrikar och toppa med de övriga ingredienserna.
Ringla över resten av dressingen och servera salladen med den kalla apelsin- och honungssåsen!

Mangovinägern i dressingen kan ju uteslutas om man inte har någon, men den tillför mycket smak och passar perfekt till apelsinens syrlighet så det är himla gott om man har den med :)

Kommentarer
Postat av: Lisa

det är så coolt att du använder så mycket frukt i maten, det får aldrig jag till...

2008-07-28 @ 23:41:38
URL: http://lisasfyrakvadrat.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0