Frutti de la Mare!

Skaldjur och pasta i tomatsås, Frutti de la Mare är en sån här standardrätt som jag alltid bställer på italienska restauranger om det finns! Jag är ju heltokig i skaldjur och italienarna är ju ofta himla duktiga på det här med tomatsås så det brukar för det mesta smaka jättegott! 

Ikväll gjorde jag min egen Frutti de la Mare!!
Jag hade visserligen inga riktiga blåmusslor eller stora räkor och jag fundilerade lite på om en italienare någonsin har sett en crabfishpinne, men tomatsåsen blev väldigt bra och färsk pasta höjer alltid en rätt avsevärt!



4 port

250 g färsk spagetti (gärna linguine)
1 tunt skivad purjolök
200 g skalade räkor
170 g musslor på burk
100 g crabfish
4 strimlade soltorkade tomater
500 g körsbärstomater i halvor eller klyftor

Tomatsåsen
4 stora välmogna urkärnade och finhackade kvisttomater
1 pressad vitlöksklyfta
1 hackad gul lök
½ msk honung
Lite paprikapulver
1 dl vatten
50 g philadelphiaost
½ dl créme fraiche

Börja med tomatsåsen!
Fräs tomatbitarna tillsammans med lök och vitlök.
Tillsätt honung, paprikapulver och vatten.
Mixa till en slät sås med en stavmixer.
Häll i ost och créme fraiche och låt såsen bli varm så osten smälter.

Koka pastan enl anvisningarna och koka då även purjolöken
Rör ned tomatsåsen, tomaterna och skaldjuren i pastan.


Kommentarer
Postat av: carolina

vilken god fredagsmat :) klart du får vara handbagage, hehe ;-) blir bloggning därifrån!

2008-10-24 @ 21:40:43
URL: http://acarolinas.blogg.se/
Postat av: Lisa

varje gång jag är på netto och ser crabfishen tänker jag på dig (:

2008-10-24 @ 23:40:00
URL: http://lisasfyrakvadrat.blogspot.com
Postat av: Molly

åh vad gott :) hoppas att du får en fortsatt bra kväll och att dagen har varit bra:)

2008-10-25 @ 20:23:01
URL: http://www.mollyshalsoblogg.blogspot.com
Postat av: Pialotta

Det där låter så gott och visst är räkor, krabba och andra skaldjur kalas i maten:-)

Ha de gott.. ska testa din sås som du bjuder på:-)

Tjingeling

2008-10-26 @ 14:29:11
URL: http://caffepaus.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0