Gulaschsoppa

Idag har det varit storstädning på schemat!

Visserligen behövdes det absolut inte för jag har ju nyss flyttat in och jag är sådär lite jättepedantisk så det hinner ju aldrig bli stökigt, men jag tänkte såhär att om jag torkar ur alla skåp, lådor och hyllor, städar garderoberna och allt sånt där man aldrig orkar göra när man städar vanligt så slipper jag ju det till jul! :)

Så nu har jag julstädat i oktober och då är det ju bara det roligare julpyntet kvar! Himla smart av mig tycker jag ;P

Eftersom det är lite läskigt ruggigt och blåsigt ute idag så tyckte jag det passade bra med en värmande och mustig soppa till lunch! Gulaschsoppa är nog tillsammans med Ärtsoppa och Tomatsoppa en av mina favoritsoppor, även om jag kanske inte har gjort det på riktigt ungerskt vis! Jag har gjort lite efter egen smak, men jag tror nog att jag hade rätt kryddor i iallafall och den blev både mustig och het!

 Ett gott färskt bröd är obligatoriskt att servera till!


Avokadoröra och skinka på smörgåsen och det vita i soppan är en liten klick philadelphiaost som får smälta ned

4 port


1 skivad gul lök
1 pressad vitlöksklyfta
200 g nötfärs
1 chorizo eller annan kryddstark korv i små bitar
2 potatisar i tärningar
1 skivad purjolök
1 orange eller röd paprika i bitar
3 msk tomatpuré
2 msk paprikapulver
1 tsk spiskummin
1 tsk cayennepeppar
1 tsk sambal oelek
1 liter vatten
1 köttbuljongstärning

Fräs färsen och korven tillsammans med löken och vitlöken.
Tillsätt potatisen, purjolöken och paprikan och låt det fräsa med en stund.
Blanda kryddorna med tomatpuré och klicka i röran bland köttfärsen, korven och grönsakerna.
Smula över buljongtärningen och späd med vatten.
Låt soppan puttra i ca 20 minuter och späd med mer vatten om den blir för tjock.

God röra att ha på smörgåsen som serveras till

Mosad avokado

som blandas
1 dl keso 
och
25 g mosad fetaost


Kommentarer
Postat av: Filibabba

ser jättegott ut! =)

2008-10-26 @ 18:57:57
URL: http://filibabba.blogg.se/
Postat av: lina

Soppan ser ljuvligt god ut!!!

2008-10-26 @ 19:10:33
URL: http://linalikesmat.blogspot.com
Postat av: Richi

Detta är ingen gulaschsoppa. För d första, det ska vara nötkött i bitar inte köttfärs, ingen korv. Men avocadoröran såg god ut

2008-10-31 @ 18:53:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0