Saffranspasta med Lax & Skaldjur

Äntligen fredag och då måste jag ju lyxa till det lite :)
Jag älskar ju saffran i mat och till lax och skaldjur passar det nästan läskigt gott!
Saffran i mat är faktiskt så gott att jag nästan tror att det blir något med det imorgon också :)

Den här pastarätten har jag gjort många gånger tidigare och den går riktigt fort, särskilt om man använder färsk pasta.




400 g laxfilé i mindre bitar

200 g blandade skaldjur (t ex räkor, kräftstjärtar, musslor, crabfish etc)

1 purjolök i skivor

1 avokado i tärningar
300 g körsbärstomater, halverade eller i klyftor

1 apelsin (rivet skal och pressad saft)

2,5 dl matlagningsgrädde

1 kuvert saffran

50 g philadelphiaost med gräslökssmak

2 msk mango chutney

250 g färsk pasta


Fräs purjolöken i lite matfett

Tillsätt laxfilébitarna och låt dem fräsa med en liten liten liten stund.

Ha i apelsinskal, pressad apelsinsaft och saffran (som du löst upp i lite av apelsinsaften).

Tillsätt matlagningsgrädden, mango chutney och philadelphiaosten.

Rör till sist ned körsbärstomaterna, avokadon och skaldjuren och låt det bli varmt.

Koka den färska pastan enl anvisningar och blanda med såsen.


Kommentarer
Postat av: lina

Saffran var längesedan, bra att du påminde mig. Ser riktigt gott ut! Jag älskar saffran, men det blir konstigt nog mest vid jul jag använder det...

2008-10-03 @ 19:56:20
URL: http://linalikesmat.blogspot.com
Postat av: carolina

åh vad jag blev sugen p åavokado nu. sitter med min sushi här, haha ;)

2008-10-03 @ 20:42:02
URL: http://acarolinas.blogg.se/
Postat av: Malin

Jag måste lära mig äta saffran i mat. Är dålig på det. Saffran överhuvudtaget förresten... Ser fräscht och gott ut det du lagat! :) Trevlig helg!

2008-10-03 @ 23:37:27
URL: http://minfruktsallad.blogspot.com
Postat av: Anna

lina: Det var inte så länge sedan jag upptäckte att det var gott med saffran i mat, men sedan jag gjorde det används det flitigt :)



carolina: men det är väl avokado i sushi eller?



Malin: Saffran i mat är supergott! Trevlig helg på dig också :)

2008-10-04 @ 06:39:07
URL: http://dewdropia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0