Rotfruktsgratäng à la Jansson med Ägg & Ansjovis

Idag när jag höll på att plocka lite bland mina grejer hittade jag allt julpynt (nerstuvat längst ner i en låda under 300 kg kläder)! Det är ju faktiskt inte såååå himla långt kvar till jul nu, bara några månader så jag bar inte ner ngt av pyntet i källaren utan ställde det i en garderob eftersom det snart är dags att ta fram det! :)

När jag hittade julgrejerna blev jag sjukligt sugen på julmat och min absoluta favorit på julbordet är nog faktiskt Janssons Frestelse, särskilt den min moster gör! Det är hennes absoluta paradrätt tillsammans med Kräftströmming!
Jag tänkte först göra vanlig Jansson men sen hittade jag lite ägg, kålrot och purjolök som också ville vara med och leka! Faktum är att jag inte hittade LITE kålrot utan väldigt massa kålrot så när jag ändå höll på att laga mat fixade jag iordning en rotfruktssoppa också som jag frös in. Jag smaksatte soppan med lite äpplejuice och curry och satan i gatan vad god den var! Det får bli matlåda till jobbet inom en snar framtid! Har tyvärr ingen bild för jag hällde upp direkt i matlådan men här kommer receptet iallafall:

2 port
200 g potatis i mindre bitar
200 g kålrot i mindre bitar
½ gul lök lök
½ purjolök
4 dl buljong
1 dl mjölk
2 msk äpplejuice
1 tsk curry
2 msk lättcréme fraiche

Koka potatis och kålrot i buljongen tills de är mjuka.
Låt lök och purjolök koka med en liten stund.
Häll av nästan all buljong i en bunke.
Mixa grönsakerna med en stavmixer till ett grovt mos.
Späd med buljong och mjölk till en soppliknande konsistens.
Tillsätt äpplejuice, curry och lättcréme fraiche och låt det koka en liten stund.



Rotfruktsgratängen (fast det kändes mer som en omelett med tanke på äggstanningen blev också himla trevlig och den kanske blir mitt bidrag till julbordet i år? :) Jag åt den med äpplekeso och det var också trevligt :)



4 port

400 g potatis i strimlor
200 g kålrot i strimlor
1 gul lök i skivor
1 purjolök i skivor
1 burk ansjovis
1 buljongtärning
3 ägg
2,5 dl mjölk
1 dl buljong
½ dl riven ost

Äpplekeso
½ litet rivet äpple
1 tsk honung
1 dl keso

Koka först potatisen och kålroten i buljong så att de blir lite mjuka.
Låt purjolök och lök koka med i några minuter.
Häll av buljongen, men spara ca 1 dl.
Häll rotfruktsblandningen i en smord ugnsfast form och fördela ansjovisen ovanpå.
Vispa ihop ägg, mjölk, buljong, lite av ansjovisspadet och den rivna osten.
Häll blandningen över rotfrukterna och ansjovisen.
Grädda i ca 220 grader tills äggstanningen stelnat, typ 15-20 minuter.

Blanda keso, väl urkramat rivet äpple och honung och servera till!


Kommentarer
Postat av: Kryddburken

Du Flitiga Lisa!! Så du sliter & jobbar! Lät himla god din Janssons faktiskt! Den måste jag prova! För visst, snart är det ju jul!!! :-) kramar

2008-09-01 @ 18:32:07
URL: http://kryddburken.wordpress.com
Postat av: Hanna

Jag gillar inte jansson, jag tycker nämligen inte om ansjovis. =( Vilket jag tycker är jättetrist för Janssons är ju en tradition på julbordet! Din variant lät onekligen spännande!

2008-09-01 @ 20:42:41
URL: http://hanneys.blogspot.com
Postat av: Anna

Kryddburken: Jaaa.. men nu börjar det bli ordning här ju med gardiner och allt! På onsdag börjar jag ju jobba på riktigt också!! :D Jag tycker apselut att du ska prova min Jansson!



Hanna: Jag tyckte inte heller om ansjovis förut, men sen jag åt min mosters jansson för första gången tycker jag det är supergott! Fast vet du, man kan ju göra en veggoJansson, typ med fetaost eller ngt annat eller så kan man göra en LaxJansson :)

2008-09-01 @ 21:33:39
URL: http://dewdropia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0