Chili Con Carne med ris

Idag är det söndag och min jobbhelg är snart slut!
Visserligen jobbar jag imorgon också, men måndagarna brukar gå himla fort för då är det alltid mycket att göra!

Innan jag åker till jobbet tänkte jag äta en gammal hederlig Chili Con Carne till lunch!
I vanliga fall brukar jag bara äta den tillsammans med ett gott bröd men idag var jag så sugen på ris
så det fick bli det till istället!  Jag tycker det är mycket godare att blanda ner riset i grytan så det har jag gjort men det är givetvis upp till var och en :)

En del hävdar att det inte ska vara köttfärs i en riktig Chili Con Carne, utan typ grytbitar av nöt men jag tycker att det blir mycket godare med färs (är inte direkt någon grytbitoman) och dessutom har jag anänt vita bönor i tomatsås, vilket chili con carne-proffsen nog tycker är helt galet då bönorna ska vara "naturella", men Heinz Bönor i Tomatsås är ju så enormt goda att jag aldrig ens skulle tänka tanken att INTE ha med dem ;P

Till den relativt sambalheta chilin blandade jag till en sån där kesoröra som ni nog vet det här laget har förstått att jag tycker ganska mycket om ;P



4 port

400 g nötfärs
1 gul hackad lök
1 pressad vitlöksklyfta
1 finhackad röd chili alt 1 msk Sambal Oelek
1 tärnad röd paprika
1 tärnad grön paprika
1liten burk champinjoner
1 burk vita bönor i tomatsås (Heinz ska det va!!)
1 burk krossade tomater
1 dl vatten
1 köttbuljongtärning
1 msk starkt paprikapulver
2 tsk cayennepeppar
300 g körsbärstomater

Ris, pasta eller bröd till servering

Fräs färs, lök, champinjoner och vitlök i lite matfett.
Tillsätt chilin och övriga kryddor och låt det fräsa med en stund.
Häll på de krossade tomaterna, vattnet och smula ned buljongtärningar.
Låt det hela koka en bra stund så smakerna sätter sig.
Rör ned bönorna och paprikan och låt det koka ytterligare en stund.
Rör till sist ned körsbärstomaterna skurna i klyftor och låt dem bli varma.

Servera med valfritt tillbehör!


Kommentarer
Postat av: carolina

äsch dåp, alla regler för hur en maträtt ska vara är ju bara riktlinjer. man ska göra det så att man gillar det själv :)

2008-08-10 @ 19:18:52
URL: http://acarolinas.blogg.se/
Postat av: Hanna

Mmm... chili con carne är gott! Och stark ska den vara!

2008-08-10 @ 21:58:26
URL: http://hanneys.blogspot.com
Postat av: Petra

Tack för det receptet, låter supergott.

2008-08-11 @ 00:39:11
URL: http://egokick.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0