Lingonsmakande Kantarellpasta Med Krämig Färskostsås

Jag är mitt uppe i flyttstädandet och har precis städat bakom spisen...
Det var en ganska traumatisk upplevelse men det är ju samtidigt ganska fascinerande att så mycket damm kan få plats på en så liten yta! I nya lägenheten blir det definitivt bakom-spis-städning minst en gång/månaden!!


ChiliconKarin
bloggade idag om massa såser och då hade hon en lingonsås med som gjorde att jag blev nästan läskigt sugen på just lingon!

Jag hade ju redan planerat in att jag skulle käka något med kantareller ikväll och då passar ju lingon alldeles utmärkt, eller hur?

Det blev en god och krämig sås med kantareller, färskost och lite lingonsylt som smakade alldeles utmärkt till nykokt spagetti och som jag även är helt bombsäker på skulle passa bra till diverse kötträtter också!
Tyvärr råkade jag slarva bort (??) bilden på ngt himla lustigt sätt så det blir ett bildlöst recept idag :(

4 port

4 portioner valfri pasta (spagetti passar bäst tycker jag och då gärna färsk)

1 liter kantareller eller annan svamp, t ex champinjoner
1 gul lök
1 pressad vitlöksklyfta
400 g körsbärstomater i klyftor
1 påse färsk bladspenat (70 g)
2 dl lättcréme fraiche
100 g philadelphiaost med smak av vitlök och örter
2 msk lingonsylt
½ dl pastavatten
 Nymalen svartpeppar

Sätt igång pastakoket för här går det undan med såsen!

Fräs kantareller, lök och vitlök i smör tills det luktar gott och vätskan har kokat bort.
Rör ned körsbärstomaterna och låt dem bli varma och blanda därefter ned spenaten.
Rör ned lättcréme fraiche, philadelphiaost och lingonsylt.
Låt pastan rinna av, men spar lite grann av kokvattnet.
Blanda ned pastan + det sparade kokvattnet i pastasåsen och blanda försiktigt.
Mal över lite svartpeppar


Kommentarer
Postat av: Molly

Det låter som en god sås:) Lingon är väldigt gott i mat :) Speciellt med kantareller tycker jag:) ha en riktigt bra dag och helg!

2008-08-23 @ 12:27:05
URL: http://www.mollyshalsoblogg.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0