Räk- och Kräftsallad Med Avokado & Ägg

Jag är totalt galen i kräftor och skulle nog helst vilja att det var kräfttid hela året om!
När jag var liten brukade jag fiska kräftor tillsammans med morfar och det var bland det roligaste jag visste.
 Vi åkte ut med båten på kvällen och la i burarna och sedan upp tidigt morgonen efter och vittjade dem...
Dom kräftorna smakade bättre än några som helst köpkräftor kan jag lova och det var så mysigt att sitta där med morfar i båten tidigt på morgonen och förväntansfullt dra upp burarna...

Idag blev det inga egenfiskade kräftor utan faktiskt riktigt fusk med kräftstjärtar i burk...
fast dom är absolut helt OK tycker jag och jag hade ju faktiskt handskalade räkor i också!
Många favoritsmaker i en och samma sallad!



1 port
1/3 burk kräftstjärtar i lake
1 ½ dl skalade räkor
½ avokado i tärningar
1 hårdkokt ägg i skivor
200 g körsbärstomater i klyftor
½ apelsin i hinnfria klyftor
1 dl valfri tärnad färsk frukt (t ex jordgubbar, sharon och persika)
Machesallad

Dressing
Pressad saft av ½ apelsin
1 msk sweet chilisås
1 tsk honung
1 tsk olivolja


Kesoröra

1 dl keso
1 msk lättcréme fraiche
2 msk philadelphia gräslök
1 tsk citronsaft

1 msk stenbitsrom


Blanda samman dressingen och kesoröran
Bottna en tallrik med machesallad och fördela övriga salladsingredienser ovanpå.
Häll över dressingen och servera kesoröran till!


Kommentarer
Postat av: Molly

det där såg underbart gott ut:) skaldjurssallader är alltid så gott:) ha en fortsatt bra kväll och helg:) kram

2008-08-15 @ 21:34:16
URL: http://www.mollyshalsoblogg.blogspot.com
Postat av: Petra

Ser himla gott ut! Jag älskar skaldjur, så ett bra recept kommer väl till pass. Har ett gott rosévin i kylen som sitter fint till.

2008-08-15 @ 22:34:02
URL: http://egokick.blogspot.com
Postat av: carolina

vad fräscht det ser ut! håller med dig om kräftsjärtar. är ju jättegott på rostmacka med ;)

2008-08-16 @ 20:47:54
URL: http://acarolinas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0