Skaldjurspasta med Saffran och Apelsin

Saffran är nog i särklass den krydda som jag älskar mest! Den går ju att använda till så mycket!!
Dels i bakning (lussekatter...mums!) och dels i matlagning (kolla gärna in mina tidigare recept på
Tunnbrödsrulle med varmrökt lax, kräftstjärtar och saffranskeso 
och
Apelsin- och saffransmakande bulgursallad med varmrökt lax)

Den här pastan känns lite lyxig och festig sådär med dess ingredienser men är ju så oerhört enkel och nsabb att laga och jag tycker nog att den funkar perfa även som vardagsrätt såhär mitt i veckan (fast jag brukar käka den till helgen)!
Skaldjuren kan bytas ut mot lax eller kyckling... eller varför inte en blandning av allt? :)




1 port

½ paket färsk pasta (jag brukar välja spagetti)
1 ½ dl blandade skaldjur (typ räkor, crabfish och kräftstjärtar)
1/4 purjolök
200 g körsbärstomater
½ dl matlagningsgrädde
½ kuvert saffran
Rivet skal och pressad saft av en apelsin
Lite nymalen svartpeppar

Fräs purjolöken tillsammans med saffran i lite matfett.
Späd med matlagningsgrädde och apelsinsaft och lägg i räkorna och tomaterna.
Koka pastan enl anvisningarna på förpackningen
Vänd ned pastan i såsen ochmal lite svartpeppar över det hela!
KLART!

Kommentarer
Postat av: lina

Vilken härlig pasta! Saffran är underbart i matlagning, speciellt till fisk & skaldjur tycker jag!

2008-08-13 @ 19:25:22
URL: http://linalikesmat.blogspot.com
Postat av: Anna

Lina: Håller med fullständigt! Det är himla gott till kyckling också..... och att smaksätta typ ris och bulgur med :)

2008-08-13 @ 21:32:43
URL: http://dewdropia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0