Varmrökt Lax med Räkor, Ägg, Avokado och EN KRÄFTA!!

På torsdag ska min avdelning på jobbet (som inte är min avdelning så länge till) ha kräftskiva i min chefs sommarstuga
Kräftskivor är det bästa jag vet, dels för jag är totalgalen i kräftor och dels därför att det oftast blir himla bra stämning på såna tillställningar! Sen så är det himla kul när dom som är lite sådär fina av sig sitter där och pillar med kräftskalen och försöker se snygga ut när dom äter fastän det är apselut totalt omöjligt att käka kräftor snyggt så det ser egentligen bara ännu knäppare ut när man försöker! :)

Eftersom jag flyttar på fredag morgon så har jag dock bestämt mig för att skippa den här kräftskivan...
men jag tänker givetvis INTE skippa årets kräftor!
Jag gav mig iväg till fiskaffären för att köpa några stycken lagom till lilla mig men gissa min sorg när kräftorna var
SLUT!!!

Jag började nästan gråta av besvikelse för om det inte fanns några kräftor skulle det här bli min första kräftlösa sommar någonsin ju!! Fiskhandlaren förstod genast katastrofen som var i sikte, log lite finurligt och sa att han ju hade köpt lite kräftor som han och frugan skulle ha som förrätt till kvällen och att jag minsann kunde få en av dem!!
Jag sken upp som en sol, tog tacksamt emot den lilla rackaren och skrev omedelbart in fiskhandlaren överst
på listan i mitt testamente ;P

Eftersom jag troligtvis inte blir mätt av bara en kräfta så har jag slängt ihop en liten sallad med andra grejer jag köpte hos den snälla fiskhandlaren + lite avokado och sånt!
Himla gott!!






1 port

100 g varmrökt lax
1 dl skalade färska räkor
1 ägg
Machesallad
Körsbärstomater
Jordgubbar
Sharonfrukt
Apelsin
Persika

Apelsin- och sweet chilidressingdressing:
Pressad saft av en halv apelsin
1 tsk honung
1 msk sweet chilisås

Keso- och romröra
1 dl keso
1 msk lättcréme fraiche
1 msk stenbitsrom
1 msk mango chutney
1 msk pressad citronsaft
Lite svartpeppar

Börja med att koka ägget ca 6-7 minuter så att det är lite hårdkokt, men gulan fortfarande är krämig.
Blanda samman ingredienserna till apelsin- och sweetchilidressingen.
Blanda även samman ingredienserna till keso- och romröran.
Ställ båda dressingarna i kylskåpet under tiden du gör iordning resten av salladen

Skala räkorna och dela laxen i mindre bitar.
Skär tomaterna i klyftor, avokadon i tärningar, apelsïnen i hinnfria klyftor, resten av frukten i tärningar och
Skiva eller klyfta ägget
Bottna en tallrik med machesallad.
Varva sedan övriga ingredienser över salladen.
Ringla över apelsin- och sweetchilidressingen.
Lägg på kräftan!!!
Servera salladen tillsammans med keso- och romröran samt ett gott bröd. 

Kommentarer
Postat av: KarinW

Vilken lycka att det finns såna snälla människor!

Och kräftan fick ju himla mycket gott sällskap, mums!

2008-08-24 @ 20:20:14
URL: http://chiliconkarin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0