Ledsen I Ögat & En Uppiggande Maträtt Med Varmrökt Lax och Räkor Med Ljummen Citrussmakande Bulgursallad

Idag har jag jobbat min sista riktiga dag på Medicin Avdelning 3 här på Vrinnevisjukhuset i Norrköping.
Just nu känner jag mig jätteledsen...
Älskar ju verkligen den där avdelningen och alla som jobbar där!
Jag tror att det kommer att bli jättebra i Västerås och det är ju trots allt nästan en likadan avdelning, men det var på "3:an" som tog mina första steg i sjuksköterskeklänningen efter examen och därför kommer den avdelningen, alla som jobbar där och hela sjukhuset alltid vara något extra för mig, mitt "hemsjukhus" lixom.... 
Nu ska jag jobba det allra allra allra sista passet natten mellan onsdag och torsdag och sen på fredag flyttar jag

Efter en dag fylld av tårar och lite Vienettaglass som jag bjöd på till frukosten (japp, vi äter alltid typ tårta och glass och sånt till frukosten på mitt jobb för det är enda gången som alla sitter ned samtidigt..) tyckte jag att jag behövdes piggas upp med en god sallad på varmrökt lax, lite skaldjur, avokado och bulgur....
Det funkar minsann lite... för nu är jag nog lite gladare tror jag :)





1 port
75 g varmrökt lax eller makrill i mindre bitar
1 dl skalade räkor
½ avokado i tärningar
Blandad tärnad frukt (jordgubbar, sharon, persika mm mm)
½ apelsin i skinnfria bitar
1 strimlad marinerad soltorkad tomat
150 g körsbärstomater i klyftor
Keso

½ påse färsk bladspenat
½ dl bulgur
1 tsk gurkmeja
1 dl vatten

Dressing:
Pressad saft och rivet skal av ½ lime
Pressad saft och rivet skal av ½ apelsin
1 tsk honung
½ finhackad röd chili
1 msk vatten
½ msk olivolja

Blanda samma dressingen.
Koka bulguren enl anvisningar men med lite gurkmeja i kokvattnet
Blanda ned dressingen och spenaten i den varma bulguren när den har kokat färdigt.
Lägg bulguren på tallriken och fördela övriga ingredienser runt omkring och över.
Servera med keso

Kommentarer
Postat av: Hanna

Även om man ser fram emot det nya jobbet så brukar det ju vara jobbigt att lämna det gamla!!

Din middag ser jättegod ut, spännande med blandade frukter i, jag älskar sharon!

2008-08-25 @ 19:50:01
URL: http://hanneys.blogspot.com
Postat av: carolina

mmm, makrill! nu blev jag sugen :) vilken avdelning hamnar du på här i västerås då? :) hoppas du kommer trivas och att sista passet inte blir alltför sorgligt...

2008-08-25 @ 19:54:04
URL: http://acarolinas.blogg.se/
Postat av: Anna

Hanna: Absolut, särskilt om man har trivts så bra som jag har gjort! Samtidigt kände jag mig väldigt välkommen till det nya jobbet så jag tror nog absolut att det blir bra.. men som sagt, det är jobbigt att lämna den gamla avdelningen också! Sharon är min absoluta favoritfrukt och jag är så glad att affärerna har den på sommaren nu också (det är ju egentligen en "vinterfrukt")



carolina: det är en likadan avdelning som den jag jobbat på nu med njurar & endokrinologi fast avdelningen i västerås har reumatologi också, medan det var lungor som tredje specialitet här i nrkpg!

2008-08-25 @ 21:10:07
URL: http://dewdropia.blogg.se/
Postat av: mimmi

Lycka till på nya jobbet! Blev sugen på en bulgursallad det var då länge sen det blev av.

2008-08-25 @ 21:22:48
URL: http://mimmismat.wordpress.com
Postat av: Molly

det både ser och låter mycket gott det här :) ha en bra dag:)

2008-08-26 @ 05:59:06
URL: http://www.mollyshalsoblogg.blogspot.com
Postat av: Sarah

Jag tycker att det är gulligt när du skriver en liten historia om maten, som nu. Då blir det inte bara en sallad, utan en ledsen i ögat sallad. Ska vi träffas någonting innan du flyttar? Hör av dig!

2008-08-26 @ 17:33:11
Postat av: Karin

Hej! Jag har lagt ut modellbilder på min blogg från min senaste plåtning, kika gärna in och kommentera vad du tycker!:)



www.abckarin.blogg.se

2009-04-01 @ 18:06:55
URL: http://abckarin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0