Vegetarisk Lasagne

Eftersom majoriteten av alla bloggskrivare vars bloggar jag prenumererar på har lagat vegetarisk lasagne de senaste dagarna faller jag för grupptrycket och lagar till min variant :)



4 port

200 g lasagneplattor (helst färska)

Tomatsås:
1 hackad gul lök
1 pressad vitlöksklyfta
1 finhackad röd chili
1 burk krossade tomater
!½ dl vatten
1 tsk cayennepeppar
1 tsk paprikapulver
1 tsk sambal oelek
1 tsk honung

Spenatsås:
500 g fryst hackad spenat
1 pressad vitlöksklyfta
200 g naturell keso

Ostsås:
50 g philadelphiaost med smak av vitlök och örter
2 dl lättcréme fraiche

Tomatsås:
Fräs lök och chili i lite matfett.
Häll i de krossade tomaterna och vattnet.
Krydda med cayennepeppar, paprikapulver och lite sambal oelek.
Ha i lite honung också för att få bort bitterheten i tomaterna.

Spenatsås:
Fräs spenaten och vitlöksklyftan till vätskan försvinner från spenaten.
Låt svalna lite och blanda sedan med keso.

Ostsås:
Blanda samman osten med lättcrémefraichen.

Bottna en ugnsfast form med lite av tomatsåsen.
Lägg på lasagneplattor och varva sedan tomatsås, spenatsås och plattorna men spar lite grann av tomatsåsen som ska vara överest.
Blanda den sparade tomatsåsen med ostsåsen och bred ut den överst.
Gratinera i ca 225 graders värme i typ 15-20 minuter (om du använder färska lasagneplattor, annars längre)
När det återstår ca 5 minuters tid i ugnen slänger du på lite körsbärstomater som garnering.

Kommentarer
Postat av: lina

Vad gott det låter med den smaksatta philadelphiaosten i!

2008-08-19 @ 09:56:08
URL: http://linalikesmat.blogspot.com
Postat av: carolina

lasange är gott, men jag äter det alltför sällan. pappa brukar göra en variant med brocolli och ädelost som är himlans god :-) men jag är nog mer för vegetariska lasanger faktiskt!

2008-08-19 @ 13:17:57
URL: http://acarolinas.blogg.se/
Postat av: Hanna

Åh så mycket gott du har lagat på senaste! Den här lasagnen låter väldigt god!

2008-08-19 @ 16:52:56
URL: http://hanneys.blogspot.com
Postat av: Anna

Lina: Phladelphiaost är perfekt i ostsås... blir mycket smak och krämigt!



carolina: jag har aldrig smakat ädelost men jag har hört att det är så himla gott att jag nog måste prova :)



Hanna: Senaste dagarna har jag typ bara målat och lagat mat hela tiden! Nu är jag dock på konferens och här har vi också fått god mat till lunch... buffé med massa olika saker, kyckling, rostbiff, rissallad med quorn, varmökt lax mm mm mm och snart vankas det middag! :)

2008-08-19 @ 17:51:40
URL: http://dewdropia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0