Saffran i Stora Lass!

Saffran är ju en riktig julkrydda (även om jag äter den året runt) och den går ju att använda till så mycket! Det vanligaste förut var väl kanske i saffransbröd här i Sverige men eftersom vi hämtar så mycket influenser från andra länder så blir kryddan alltmer förekommande i matlagning! Saffran i matlagning tycker jag bäst tillsammans med fisk, skaldjur och kyckling och att koka ris, bulgur eller andra gryn med saffran ger världens smaksensation :)

Ikväll tänkte jag laga Paella med Kyckling & Skaldjur och där doftar ju hela maträtten saffran men det är faktiskt inte det jag tänker skriva om nu utan något helt annat som är betydligt sötare ;P

Pågen har nämligen frågat mig om jag vill vara med i deras brödpanel! Det innebär att jag ska testa några av deras bröd och sedan blogga om dem här :) Det var framförallt "vanligt smörgåsbröd" som skickades hem till mig, men även deras Saffransgifflar, och just en sådan har jag provsmakat idag! Jag är egentligen inte speciellt förtjust i saffransbröd (inte i fikabröd överhuvudtaget) men det här var faktiskt riktigt gott! Gifflarna gav en god smak av saffran och den krämiga fyllningen var pricken över i:et, inte alls som vanliga torra lussekatter som växer i munnen för varje tugga! Gifflarna var dessutom lagom stora, inte för små så att man inte tycker att det räcker med en och inte heller för stora så att man bara längtar efter att bullen ska ta slut! Om jag skulle ha en liten betygskala skulle troligtvis dessa små godbitar få:

4 Kesoburkar av 5!!


Kommentarer
Postat av: Camilla

Jag vill också vara med i testpanel. ;)

2008-12-06 @ 17:20:07
URL: http://erwanith.wordpress.com
Postat av: Pialotta

Va kul du ska bli testerska åt Pågen.. saffran är inte heller min stora grej.. speciellt i lussekattor.. däremot i mjuka kakor kan det vara gott och så i mat förståss.. synd det är så förbaskat dyrt bara.

De där bullarna kan kanske vara något då;-)

ha de fint i köket och med testandet:-) /Pialotta

2008-12-06 @ 19:26:12
URL: http://kakomaten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0