Världens Enklaste "Fiskgratäng"

Den som uppfann makrill i tomatsås borde ju få nobelpriset för finns det egentligen ngt smidigare och som dessutom är fullproppat med nyttiga fetter?? För att inte tala om hur gott det också!! Idag gjorde jag världens superenklaste fiskgratäng (om det nu kan kallas för en riktig fiskgratäng - den är ju mer som en upp-och-ner-vänd varm macka) som blev jättegod! Den tog typ 25 minuter att göra, men har man redan kokat ägg så tar det nog bara typ 15 minuter (5 minuter att förbereda och 10 minuter i ugnen) Riktig snabbmat med andra ord!

Jag har gjort en liknande gratäng förut som jag tror kallas för "Polmans Låda"! Man gör precis på samma sätt men man använder räkstuvning (hemmagjord eller sån som finns på burk) istället för makrill i tomatsås! Jag brukade ofta laga den till kvällsmat till de gamla när jag jobbade extra på äldreboende på gymnasiet och de tyckte att det smakade jättebra och dessutom var det ju väldigt lättuggat för de som inte hade så bra tänder :)

Nu använde jag iallafall makrill i tomatsås och det blev minst lika bra som räkstuvning!



Det här behövs för en portion:

½ burk makrill i tomatsås
1 msk färskost med kräftsmak (t ex Kavli)
1 msk créme fraiche
1 hårdkokt ägg i skivor
1 vit brödskiva i tärningar
1 msk riven ost
5 körsbärstomater i klyftor

Blanda makrillen med färskosten och créme fraiche.
Lägg äggskivorna i botten av en liten ugnsfast form.
Bred makrillröran över.
Fördela tomatklyftor och brödtärningarna över röran och strö över den rivna osten.
Gratinera i ugnen i ca 10 minuter tills osten har smält.



Innan ugnen


Kommentarer
Postat av: Hanna

Det där måste jag testa!!!

Pajerna du har gjort såg supergoda ut dom också!

2008-12-14 @ 19:34:03
URL: http://hanneys.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0