Fiskgratäng med gösfilé


Har världens tur att jobba på en vårdavdelning som har en städerska vars man är fiskare! Hon fixade ca 2 kg gösfilé och 1 kg abborre åt mig och gissa vad jag fick betala?? 250 kr för rubbet!!!!! Undrar hur mycket det skulle kostat om jag hade köpt det på Hemköp ;P

Jag älskar fisk och skaldjur men är inte sådär jättebra på att laga fisk så att det blir bra tyvärr :( Ikväll gav jag mig på gösen som ju är en helt underbar delikatessfirre :) Den var fryst kilovis så jag lagade upp ett helt kg på en gång! Fiskgratäng på ca hälften och sen panerade jag resten av filéerna och frös in så det bara är att ta fram som lite lyxiga fiskpinnar typ ;P

Här är det egenpåhittade receptet på fiskgratängen:

Ugn 225 grader

Potatismos för 4 personer som du har blandat i ett ägg i.

400-500 g fiskfilé (i mitt fall gös)
1 burk räkstuvning (jag använde Abbas)
1 ½ dl Laga Lätt matlagningsgrädde
1 hackad urkärnad tomat
Lite persilja
Svartpeppar
Paprikapulver
1 dl riven ost
Körsbärstomater

Smörj en ugnsfast form som rymmer filéerna och placera dem där i.
Spritsa (eller lägg fint) potatismoset längs kanten på formen
Blanda  räkstuvningen med matlagningsgrädden, den hackade tomaten och persiljan och bred detta över fisken
Mal lite svartpeppar och paprikapulver över och strö sedan över riven ost.
Sätt in i ugnen i ca 15-20 minuter och tills potatismoset har fått en fin färg.
Servera med mer tomat (jag gillar tomater!)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0