Het chili med nachos och sweet chilisås

Dagens lunch blev minst sagt kryddstark! Jag gillar het mat, äter gärna mexikanskt och thailändskt och använder ofta chili i maten. Idag var det sambal oelek som stod som ansvarig för svettningarna och jag tror nog faktiskt att det skulle kunna räcka med 1 msk utan att det blir för mesigt. Skönt med lite svalkande yoghurtsås och färsk frukt som mildrade det hela lite :)



4 port
400 g mager nötfärs eller quornfärs
1 burk chaminjoner eller 10 färska
1 röd eller gul lök
1 röd paprika
1 grön paprika
½ burk krossade tomater
1 dl stark chilisås
1 ½ msk sambal oelek
1 tsk paprikapulver
250 g körsbärstomater eller 2 vanliga tomater
Ev färsk frukt såsom ananas, persika eller sharon

Sweet chilisås:
2 dl matlagningsyoghurt
2 msk sweet chilisås

Till servering:
Nachos
Mer tomater
Sallad
Färsk frukt

Rör ihop sweet chili-såsen och ställ kallt fram till servering.
Fräs färs, lök, champinjoner och paprika i lite matfett. Tillsätt krossade tomater, chilisås, sambal oelek och paprikapulver. Låt det hela puttra en stund, gärna ganska länge så smakerna hinner sätta sig.
Tillsätt sedan de färska tomaterna och frukten och puttra ytterligare 5 minuter.
Servera med den kalla såsen, nachos, sallad, mer tomater, mer färsk frukt och väldigt mycket vatten att dricka :)


Körde ett riktigt långpass imorse och det gick SÅ bra! Använde inte ngn av mina vanliga uppmätta sträckor utan satte en tidsgräns istället; jag skulle springa i minst 1 h 45 minuter och när jag hade passerat den gränsen skulle jag antingen lägga av eller fortsätta så långt jag orkade. Jag sprang i ett lugnt tempo men jag var ute i 2 h 18 minuter så det blev en skaplig bit och jag var hur nöjd som helst efteråt!
En riktig superträningsdag så ikväll ska jag unna mig bland det godaste jag vet
Fortsättning  följer... :)


Kommentarer
Postat av: Molly

såg att du undrade var saltå kvarn ligger. det ligger i järna, som ligger i närheten av södertälje (typ grannstaden eller vad man ska kalla det) ha en riktigt fortsatt bra kväll samt en fortsatt bra vecka:)

2008-07-14 @ 19:45:15
URL: http://www.mollyshalsoblogg.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0