En Ganska Het Indisk Skaldjursrätt

Har varit ledig idag och det har varit så skönt! Är bara ledig två av sexton dagar (nej, det är nog inte lagligt) under en 2 ½ veckas period nu så när de väl kommer är de himla välkomna för det är ju så mkt annat än bara jobba man måste hinna med ju, träna, träffa kompisar, tvätta, städa, greja och pyssla! Idag har jag nog faktiskt hunnit med allt det tror jag och dessutom hunnit fixa lite käk nu till kvällen! Det blev en väldans improviserad indiskinspirerad skaldjursgryta med crabfish, kräftstjärtar och räkor och sen hade jag ris till! Det var SJUKT snabblagat så har man bråttom är det här en perfekt måltid! Jag tror själva skaldjursgrytan tog typ 10 minuter och sen så tog ju riset visserligen sin lilla tid men man kan ju äta pasta till om man har väldigt väldigt bråttom :)

Det blev väldigt gott (är ju tokig i indisk mat) och himla himla jättehett så man kan nog faktiskt minska lite på sambalen om man är lite känslig ;P



4 port

400 g blandade skaldjur
En skivad purjolök
En skivad gul lök
Två hackade tomater
En burk champinjoner
Fyra ananasskivor
2 msk curry vindaloo
2 msk sambal oelek
1 msk röd currypasta
2 msk kokosflingor
2 dl matlagningsyoghurt eller créme fraiche
Lite vatten
En skivad banan
Körsbärstomater

Fräs löken och de hackade tomaterna tillsammans med kryddorna och kokosflingorna i smör.
Tillsätt champinjonerna och ananasen.
Rör ned créme fraiche och späd med lite vatten till en lagom konsistens.
Rör ned skaldjuren, bananskivorna och körsbärstomater i klyftor och låt det bli varmt men inte koka.
Servera med ris, pasta, bulgur eller vad du nu känner för :)



Kommentarer
Postat av: Hanna

Du gör härliga indiska rätter Anna!!

2008-11-10 @ 21:12:16
URL: http://hanneys.blogspot.com
Postat av: Kryddburken

Det är roligt, ju mer recept jag läser här inne desstom mer olika blir vi i tycke och smak vad gäller mat! Indisk mat, curry, lever, skaldjur etc...

Men jag gillar ju dig och tycker du är himmelens duktig på att laga mat! :-) Min mamma hade nog kunnat semester vid ditt köksbord hur länge som helst tror jag... Hon älskar sånt som du tycker om! Nu måste jag sova... God natt & ha en bra dag imorgon!

2008-11-10 @ 23:35:13
URL: http://kryddburken.se
Postat av: Alina

Godnatt på dig! :)

2008-11-10 @ 23:41:02
URL: http://emmiealina.blogg.se/
Postat av: Tommy

Hej,



letade efter en epostadress till dig men misslyckades, du kanske kan maila mig tillbaka istället då.

Mvh

Tommy

2008-11-11 @ 08:19:35
Postat av: Tommy

Hej,



letade efter en epostadress till dig men misslyckades, du kanske kan maila mig tillbaka istället då.

Mvh

Tommy

2008-11-11 @ 08:19:55
Postat av: carolina

banan är så gott i orientaliska rätter tycker jag :) dock inte friterad med glass so på kinarestaurang ;)

2008-11-11 @ 11:36:59
URL: http://acarolinas.blogg.se/
Postat av: idah

jag måste testa någon dag, såg så gott ut och när jag lästa att den gick fort att göra blev det bara ännu bättre ;D

2008-11-20 @ 13:35:22
URL: http://iidahjohansson.blogg.se/
Postat av: Anonym

Hoppas du får en trevlig dag! :)

2008-11-20 @ 13:46:14
URL: http://emmiealina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0