Moussaka med Potatisgnocci!

Visste ni att det går att frysa både färsk pasta och gnocci?
Det lärde en tjej som arbetar i en italiensk delikatessaffär här i Västerås mig och jag tycker det är superbra för det är sällan som jag lagar så mycket gnocci eller pasta på en gång så hela påsen går åt!

Idag blev det en himla trevlig fredagsmiddag i gott sällskap där jag bjöd på Moussaka med just potatisgnocci som legat i frysen sedan jag köpte den! Maten blev uppskattad och jag måste definitivt börja äta aubergine oftare! :)




4 port

1 stor aubergine
250 g potatisgnocci

400 g nötfärs
1 gul lök
1 pressad vitlöksklyfta
1 burk krossade tomater
1 tsk kanel
1 tsk spiskummin
1 tsk paprikapulver
1 tsk Chili & Cacao (Santa maria)

1 ½ dl lättcréme fraiche
½ dl mjölk
50 g philadelphiaost Vitlök & Örter
125 g mozzarella

Skär auberginen i skivor och salta lätt på dem.  Låt det sedan stå en stund så att vätskan försvinner.
Stek aubergineskivorna i lite olja.
Koka gnoccin enl anvisningar i lättsaltat vatten och stek dem sedan lätt för annars blir dom så konstiga tycker jag!


Gnocci och Aubergine

Fräs nötfärsen tillsammans med löken och kryddorna.
Häll på de krossade tomaterna och låt det koka samman en liten stund.

Varva sedan såsen, aubergineskivorna och gnoccin i en ugnsfast form.
Avsluta med köttfärssås

Blanda ihop créme fraiche, mjölk och philadelphiaost  och bred ut det över köttfärssåsen.
Strö allra rist riven mozzarella över.

Gratinera i ugnen i ca 15-20 minuter.




Kommentarer
Postat av: fannie

ohh, såg kletigt och gott ut. alltså gud :)

Hjälp mig att få ihop presentkort så delar ju ut om det går tillräckligt bra! :)

För det gärna vidare, för det kan ju bli du som vinner det!

2008-11-08 @ 11:03:26
URL: http://chokladbollen.wordpress.com
Postat av: Hanna

Spännnade moussaka med gnoccchi i! Aubergin är supergott, men jag äter det alldeles för sällan också!

2008-11-08 @ 11:05:18
URL: http://hanneys.blogspot.com
Postat av: Anna

Hanna: Grillad eller stekt aubergine är verkligen supergott och det är ju en billig grönsak så jag fattar inte varför jag inte köper det oftare! Nästa gång ska jag nog testa fylld aubergine, typ med köttfärs och ris i för det är nog gott :)

2008-11-08 @ 11:43:57
URL: http://dewdropia.blogg.se/
Postat av: Malin

Det ser mycket gott ut! Mums!

2008-11-08 @ 15:01:37
URL: http://minfruktsallad.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0