Pastagratäng med Köttfärssås & Mozzarella

Idag har jag haft en sån där effektiv dag!

Först så har jag jobbat och eftersom jag kom iväg i en himla skaplig tid därifrån så tog jag en löprunda efter! Jag avskyr ju egentligen att springa andra tider på dygnet än på morgonen före frukost men idag gick det faktiskt ganska bra! :) Sprang inte så jättelångt men däremot i ett bra tempo så jag blev riktigt trött faktiskt!
När jag kom hem tog jag en riktig långdusch och lekte lite spa med hårinpackning, peeling och lite fotskrubb ;P
Sen så har jag städat nästan hela lägenheten, bara dammsugningen kvar men den tar jag imorgon tror jag för man kan ju inte vara alldeles för effektiv en söndag kväll, eller hur? :)

Nu så har jag precis ätit en dundergod pastagratäng, ungefär som lasagne fast utan pastaplattor!







4 portioner

2 dl makaroner eller annan kort pasta

400 g köttfärs
1 gul skivad lök
1 pressad vitlöksklyfta
1 burk krossade tomater
1 tsk paprikapulver
1 tsk cayennepeppar
½ msk honung
2-3 msk créme fraiche

Ostsås:
1 ½ dl créme fraiche
100 g (½ paket) philadelphiaost vitlök & örter
125 g riven mozzarellaost

Koka makaronerna enl anvisning.
Fräs köttfärsen och löken tillsammans med kryddorna.
Häll i krossade tomater och låt puttra en stund.
I med lite honung för sötmans skull och rör till sist ned créme fraiche så det blir lite krämigt.
Häll makaronerna i en ugnsfast fast och sedan köttfärssåsen över.
Blanda ut philadelphiaosten i créme fraiche och bred blandningen över köttfärsen.
Strö mozzarellaosten över och gratinera i 220 graders ugnsvärme i ca 15 minuter!

Kommentarer
Postat av: Kryddburken

Men så flitig du är!! Och en himla god middag lyckades du få till också!! Fick du ingen efterrätt efter denna effektiva dag nu då?

Här har solen skinit på oss hela långa dan! Joline har haft barnkalas för sina klasskompisar så det har verkligen varit full rulle med spökjakt och marshmallows-grillning, lekar kors & tvärs och väldigt hög ljudnivå stundtals men dom har haft såå roligt! :-) Härligt med kväll äntligen måste jag nog ändå säga... Må så gott, jag kikar in imorgon via mobilen... hehe

2008-10-12 @ 21:28:49
URL: http://www.kryddburken.se
Postat av: Petra

Mums, vilken drömgratäng!

2008-10-12 @ 21:38:58
URL: http://egokick.blogspot.com
Postat av: Anna

Kryddburken: Visst är jag och då blir ju jag en sån där liten hedning för igår var det ju söndag och då ska man ju vara lugn och vila hela tiden och gå i kyrkan och allt sånt där!! ;P men du är minsann också lite hedning som har haft barnkalas och allt!! :) spökjakt och marshmallowsgrillning låter hur kul som helst ju, varför blev inte jag bjuden för?????? ;P



Petra: den var faktiskt riktigt god :)

2008-10-13 @ 05:13:57
URL: http://dewdropia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0