Bobotie på mitt sätt

Bobotie skulle nästan kunna liknas vid en köttfärslimpa eller kanske ändå mer än köttfärsfoccacia eftersom att den är mer utplattad än en limpa. Bobotie är en afrikansk (tror jag) maträtt... eller är den kanske indisk? Nåja, den innehåller iallafall currykryddad köttfärs med ett trevligt äggstanningstäcke! Jag tror att den ska serveras med ris, men jag tyckte nog gott att det räckte med sallad till för det blir rätt mättande! I det riktiga receptet ska det även vara mandel med, men jag är ju allergisk så det gick inte :( Dessutom har de knappast riven ost att strö över, men jag tycker det blir mycket godare så :)

  

Köttfärsröra
200 g nötfärs
½ gul skivad lök
1 riven morot
1 liten burk champinjoner
1 tärnad röd paprika
1 tärnad mango
½ burk krossade tomater
1-2 tsk stark curry
1 tsk kanel
1 tsk kardemumma
1 msk mango chutney
½ dl créme fraiche

Topping
1 ägg
1dl mjölk
1 tsk curry
1 msk mango chutney 

½ dl riven ost

Fräs färs, lök, champinjoner, paprika och kryddor.
Tillsätt mango, krossade tomater och mango chutney och låt det koka samman till en rätt tjock röra.
Blanda ner créme fraiche.
Bred ut köttfärsröran i en ugnsfast form.
Vispa samman äggstanningen och häll den över köttfärsen.
Strö över den rivna osten och gratinera i ugnen i ca 15 minuter tills äggstanningen har stelnat.

Kommentarer
Postat av: Hanna

Det där lät som en väldigt god bobtie! Jag tror att den är afrikansk!

2009-02-11 @ 20:55:41
URL: http://hanneys.blogspot.com
Postat av: carolina

alltid lär man sig något när man klickar in här! spännande variant på köttfärslimpa :) ska du käka pizza i västerås ska du gå till misto of italy, ligger vid växhuset i stan. underbara! det var där jag åt min "första" pizza på många många år på nyårsdagen. ingen besvikelse alls! =)

2009-02-11 @ 22:55:30
URL: http://acarolinas.blogg.se/
Postat av: Kryddburken

Hej vännen! Hur mås det i snön? Jobbar för fullt kan jag tro! Hur ser din helg ut då, ska du... eller NI? :-D fira alla hjärtans dag? Hoppas du får en supermysig helg på alla sätt och vis! Kram från Öland...

2009-02-13 @ 20:28:41
URL: http://kryddburken.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0